Berlingske Business
13:44Kapitalfond rejser over 80 milliarder kroner i ny fond 

Forbrugernes julehumør i top

Forbrugernes julehumør i top - 1

Danskerne har tillid til økonomien. Det lover godt for, at det forbrugsdrevne opsving kan fortsætte i 2005. Det er der også brug for, vurderer økonomer.

Der er alvorlig fare for at falde over gaver, når turen går rundt om juletræet i aften. For danskernes tillid til deres egen og landets økonomi sætter rekord netop nu, og det plejer at afspejle sig i købelysten.

Danmarks Statistiks forbrugertillidsmåling, der blev offentliggjort i går, har aldrig stået højere i en december måned end i år - i hvert fald ikke, siden den nuværende målemetode blev taget i brug i 1987.

»Julehandlen ser ud til at sætte ny rekord i år, så det forbrugserdrevne opsving i 2004 afsluttes i højt humør,« konstaterer økonom Claus Birn Jensen fra Jyske Bank.

Det glæder økonomerne i landets tre største banker. For der er brug for købelyst, hvis det danske opsving skal holde sig på sporet.

»Med de mere usikre udsigter for specielt euroområdets økonomi er det vigtigt, at forbrugerne bevarer optimismen, således at forbruget kan fastholde sit momentum i 2005 - og netop derfor er dagens tal positivt, da det indikerer, at vi kan ride den bølge af svaghed af, der ellers pt. ser ud til at skylle ind over Danmark fra specielt euroområdet,« forklarer senioranalytiker Jes Asmussen fra Nordea.

Ifølge de seneste fremskrivninger fra Finansministeriet ser det ud til, at privatforbruget er steget med 3,5 procent i år. Dermed har forbrugerne ydet en væsentlig indsats for at få den økonomiske vækst tilbage i Danmark efter et sløjt 2003.

»Det er lykkedes at vende stemningen ganske markant i dansk økonomi i 2004. Ved slutningen af 2003 lå forbrugertilliden tæt på nul - men siden er optimismen blandt forbrugerne vendt tilbage,« siger chefanalytiker Steen Bocian fra Danske Bank.

Forårspakken
Det forklarer han med, at danskerne i år har fået skattelettelser - først fra nytår og siden i form af Forårspakken. Oven i det er renten faldet yderligere, og huspriserne fortsat med at stige. Og på det seneste er der også tegn på lavere ledighed. Det er altsammen noget, der giver forbrugerne mulighed for at bruge mere.

Og det vil det også være fremover ifølge Claus Birn Jensen.

»Stor fremgang i de disponible indkomster, stigende boligformuer, rekordlave renter og udsigten til faldende arbejdsløshed understøtter vores optimisme med hensyn til privatforbruget som opsvingets drivkraft langt ind i 2005,« mener han.

Jes Asmussen er enig, men fremhæver også, at usikkerheden er stor. Især fordi der ind til nu stort set ikke har været noget reelt fald i ledigheden.

Steen Bocian peger på, at de fleste danskere vil opleve en mindre skattestigning fra nytår. Da skatten blev sat ned med Forårspakken, fik vi nemlig et helt års lettelser på et halvt år. I 2005 er lettelserne jævnt fordelt, og det kan måske udløse et dyk i forbrugertilliden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen