Berlingske Business

Forbrugerne vil have frisk mælk

Forbrugerne vil have frisk mælk - 1
Foto: Bax Lindhardt

Interessen ved køledisken er begrænset, når det gælder Arlas nye discount-mælk. Den bliver billigere, men kan være over to dage undervejs, og kunderne foretrækker mælken frisk fra yverne.

Vi gør det allesammen, når vi står ved køledisken med mælk i supermarkedet: datoen på kartonen tjekkes, og hvis den er fra i forgårs, undersøger vi, om mælken længere tilbage eller i kassen nedenunder er af friskere dato.

Sådan var adfærdsmønstret også i går først på eftermiddagen i Føtex på Vesterbrogade i København, hvor Berlingske Tidende foretog en miniundersøgelse af forbrugernes holdning til billigere, men ikke så frisk mælk.

Anledningen var, at mejeriet Arla som omtalt i Berlingske Tidende i går har erklæret priskrig på mælk fra mandag den 26. januar, efter at lavpriskæden Aldi har sænket sine priser med 14 pct.

Arlas modspil er bl.a. discountproduktet DanMælk. Den bliver 60 øre billigere pr. liter end Arla Ekspres, der stadig skal være i butikkerne 12 timer efter, at den er hentet hos landmanden. Men der kan gå op til 54 timer, fra DanMælken er malket, til den bliver produceret.

»Mejeriprodukterne er den varegruppe, kunderne mest tjekker datomærkningen på. Selv om de færreste køber mælk ind til en uge ad gangen, kan den ikke blive frisk nok,« mener varehuschef Joan Mayland, Føtex på Vesterbrogade.

Søren Lauridsen, der er far til tvillinger på fire et halvt og en baby på fem måneder, køber mælk hver gang han er i supermarkedet.

»Den skal være frisk, og den skal være økologisk. Prisen betyder naturligvis også meget, men så går jeg efter tilbud. Men flere dage gammel mælk vil jeg ikke købe,« siger Søren Lauridsen.

Sonja Schmidt, der er ude og handle for en ældre veninde, er heller ikke potentiel kunde til den nye DanMælk.

»Jeg synes, det er vanvittigt, at Arla starter en priskrig på mælk. Jeg kan blive tosset over, at de store mejerier tryner de små. Når jeg køber ind til mig selv handler jeg der, hvor man kan få mælk fra de små mejerier,« siger hun.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen