Berlingske Business

Forbrugerne ser positivt på fremtiden

Forbrugerne ser positivt på fremtiden - 1
Julehandlen ventes at slå alle rekorder. Og danskerne har et lyst syn på den økonomiske fremtid. Foto: Søren Bidstrup

De danske forbrugere er i hopla. På tærkslen til det nye år tror danskerne på, at økonomien bliver bedre i det nye år.

De danske forbrugere har et lyst syn på fremtiden. Her i julemåneden har troen på en god økonomisk fremtid fået et hak opad.

Det er den såkaldte forbrugertillidsindikator, der er steget fra syv til otte i december - og det er den højeste værdi for december nogensinde.

Det viser tal fra Danmarks Statistik.

- Ser vi på de indikatorer, vi har for julesalget indtil videre, er det også tydeligt, at den optimisme som forbrugerne har også bliver kanaliseret over i store julegaver - julehandlen ventes således at slå alle rekorder i år, siger Jes Asmussen.

Helt konkret er det skattelettelserne, lave renter og stigende beskæftigelse, der ligger bag danskernes optimisme. Det vurderer chefanalytiker i Danske Bank, Steen Bocian.

- Tal for Dankort A/S bekræfter forbrugsfremgangen. Antallet af Dankort-transaktioner er steget med 15-20 procent i julen i år sammenlignet med julen sidste år. Forbrugsåret 2004 er med andre ord blevet afsluttet med maner, siger Steen Bocian.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen