Berlingske Business

Forbrugerne går efter discount

Discountbølgen ruller hen over verden og transformerer hele industrier. Traditionelle selskaber er pressede.

Der bor en nærig, lille Netto-shopper i os alle. Selskaber, der tilbyder en kombination af lave priser og ordentlig kvalitet, vinder ikke blot forbrugernes hjerter, men også deres tegnebøger - både i Europa og USA, viser research fra konsulentfirmaet McKinsey. Alene i USA handler halvdelen af forbrugerne i discountvarehuse ugentligt, en fordobling på syv år. Og det er ikke kun dagligvaremarkedet, der bliver ommøbleret af denne tendens. En bred vifte af brancher, der sælger standardiserede produkter, vi se netto-bølgen fortsætte med at bruse frem.

»Selskaber, der tilbyder den kraftfulde kombination af lave priser og høj kvalitet, er ved at vinde forbrugernes hjerter og tegnebøger,« skriver McKinsey. »Disse (...) spillere er på en bred front ved at transformere måden, forbrugerne af næsten enhver alder og indkomst køber deres dagligvarer, tøj, flybilletter, finansydelser og computere.«

Traditionelle detailhandlere har al mulig grund til alarm. Efterhånden som discount ikke længere handler om dårlige varer, men om kvalitet til lavere priser, mister traditionelle handlende stadig mere af deres eksistensberettigelse.

Et klassisk eksempel er computerfirmaet Dell. Selskabet bygger alting selv og sælger kvalitet direkte til kunden til lave priser uden fordyrende mellemled. Følgelig har Dell på bare otte år hævet sin markedsandel fra 3,3 til 16,5 procent og er i dag verdens største på sit felt.

Discount-fly vinder frem
Inden for luftfart er amerikanske Southwest Airlines på 12 år gået fra en markedsandel på 3,2 til 12 - næsten ligeså stort som USAs nummer tre, Delta Airlines, hvis markedsandel ikke har rokket sig. Og det handler alt sammen om pris. I Europa er Ryanairs omkostninger pr. sæde-kilometer tæt på at være det halve af det europæiske gennemsnit - og forbrugerne ser det meste af den besparelse. Den besparelse genererer øget loyalitet, og dermed øget indtjening, som igen kan investeres i at udvide forretningen - og så kører den gode cirkel.

»Vi vil alle sammen gerne spare penge visse steder for at få råd til andre ting. Det er en veludviklet sportsgren - vi er dygtige til at finde de gode tilbud,« siger direktør Henning Bahr fra analysefirmaet Stockmann-gruppen, der mener, at fænomenet dog har et naturligt loft, han vil bare nødigt sige, hvor højt det er.

To styrker
To styrker ligger bag discount-fænomenet. Den ene er den lave pris, der både kan skyldes industrispecifikke forhold - som Ryanair, der kun flyver til sekundære, billigere lufthavne - eller et nådesløst fokus på hele tiden at sænke omkostningerne.

Men den anden trend er ligeså vigtig: Forbrugerne har en ændret holdning til discount. Hvor discount før var en nichepræget, sovjet-shopping-agtig oplevelse, der efterlod forbrugeren med et mentalt »Aldi«-stempel i panden, er discount i dag blevet civiliseret.

Ganske vist får man stadig ikke et sædenummer tildelt, hvis man flyver med EasyJet. Men det siger en del om Dell Computers kvalitet og service, at 80 procent af salget går til virksomheder og myndigheder.

Kvaliteten hos mange discountforhandlere er måske ikke fantastisk god, men den er god nok. Og for mange er discount en metode snarere end en butiksform. Ingen tænker på Hennes & Mauritz som discountbutik, selvom kædens forretningsprincipper er det.

Forbrugernes mentale skift, der får dem til at gå direkte fra en Aldi- og ind i en Armani-butik uden at tænke nærmere over dét, har store konsekvenser for hele detailhandlen.

»Der vil ske en polarisering,« siger direktør Bruno Christensen fra analysefirmaet Retail Institute.

20 pct. luksus
»På den ene side vil der være butikker, der drives efter discountprincipper. På den anden side vil der være luksusmarkedet, der måske er 20 procent. Dem i midten vil blive klemt.«

McKinsey anbefaler denne midtergruppe at fokusere hårdt på tre områder: Prisen, selvfølgelig. Men også at differentiere sig og tilbyde ting, discountforhandlerne ikke kan. Og effektiv prissætning, hvilket på dansk betyder at overbevise forbrugerne om, at discountforretningerne ikke er billigst hver gang. British Airways er et eksempel på et luftfartsselskab, der har fået orden i prisstrukturen, så man i dag konkurrerer effektivt med lavprisselskaberne, som ikke altid er billigst og aldrig har British Airways' service.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen