Berlingske Business

Forbrugerne forudser lysere tider

Danske forbrugere har store forventninger til økonomien det kommende år - både når det gælder egen økonomi, og når det gælder Danmarks økonomiske situation.

Det viser de seneste tal fra Danmarks Statistik, der løbende beregner forbrugertilliden efter et særligt indeks.

Tallene viser blandt andet, at danskerne fortsætter med at øge forventningerne til deres egen økonomi om et år, efter at tilliden sidste år gik en smule ned i kølvandet på terrorangrebet i USA den 11. september. Indekstallet er således steget fra 16 til 18 alene fra december 2001 til januar 2002.

- Det er bemærkelsesværdigt, at forbrugernes tillid til både egen og Danmarks økonomi om et år stiger pænt. Tilliden er nu lige så høj, som da 90'ernes højkonjunktur var på sit højeste, siger økonom Klaus Kaiser fra Jyske Bank.

Han mener udviklingen kan forklares med, at den nye borgerlige regering har lagt ud i en offensiv, konsekvent og dynamisk stil, og forbrugerne forventer øjensynligt, at regeringens stramme styring af den offentlige økonomi og erhvervsvenlige tiltag vil gavne væksten og beskæftigelsen.

- Derudover er der flere og flere tegn på, at væksten i udlandet er på vej op, og at økonomierne har rystet chokket efter 11. septemberattentatet af sig. Det styrker tilliden til, at dansk eksport går bedre tider i møde, siger Klaus Kaiser.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen