Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Forbrugerne foretrækker discountbutikker

Madvaner Madeksperterne kan ikke stille sig op og sige, at forbrugerne er åndssvage. Derfor skaber de myten om markedets svigt og de manglende valgmuligheder.

MED JÆVNE MELLEMRUM HØRER VI i pressen, en klagesang om kvaliteten af danskernes mad. Den fremføres gerne af en kok, en kogekone, en økolog eller en repræsentant for en af forbrugerorganisationerne.

Budskabet varierer selvfølgelig, men det gennemgående tema er dette: Det er slet og ret noget hundeæde, danskerne spiser. Det skyldes, at de er alt for fikserede på prisen og alt for lidt på kvaliteten.

I virkeligheden ville de foretrække den finere og dyrere madlavning, hvis bare fødevareindustrien og detailhandlen ikke havde snydt og manipuleret dem til at købe det billige skidt i stedet. Det er i virkeligheden slet ikke folk selv, der bestemmer, hvad de skal spise men derimod en lille håndfuld magtfulde indkøbere i detailhandlen. Sådan lyder klagesangen fra gourmeterne.

Og den slags konklusioner er jo guf (undskyld) for alle dem, der ser skævt til det frie marked og forbrugernes frie valg. For burde det ikke indebære, at man blander sig i markedskræfterne?

Kan det virkelig være rigtigt, at en håndfuld onde indkøbere skal ødelægge 5,2 millioner forbrugeres madvaner og madglæde? Nej, vel? Der skal statslig indgriben til. Staten må sikre, at danskerne spiser kvalitetsmad - når nu markedet ikke kan. Men hvem skal så rådgive staten om, hvad kvalitet egentlig er? Sikke dog et dumt spørgsmål! Det skal selvfølgelig eksperterne i madkvalitet, altså kokke, kogekoner, økologer og forbrugerorganisationer. Disse eksperter kan så sikre, at de danske forbrugere får de produkter, som de i virkeligheden foretrækker.

HVIS VI ET ØJEBLIK VENDER TILBAGE til den rigtige virkelighed, så har hverken fødevareindustrien eller detailhandelens indkøbere en interesse i at manipulere danskerne til at købe madvarer af dårlig kvalitet. Allerede her hopper kæden af. Tværtimod så har begge parter en stor interesse i at udvikle og sælge kvalitetsprodukter, som kan oppebære en højere pris og en højere indtjening.

Hvis man følger med i fødevareindustriens udvikling, vil man se, at virksomhederne flittigt eksperimenterer med at fremstille nye kvalitetsprodukter i håb om, at disse vil vinde forbrugernes gunst. Mange af disse produkter må trækkes tilbage, fordi kunderne udebliver. Andre opnår en levedygtig markedsandel - men for det meste som nicheprodukter.

De fleste forbrugere kan vælge at købe ind i butikker som Kvickly eller Føtex. Mange af disse butikker har egne delikatesseafdelinger. I alle større byer findes der endvidere specialbutikker med f. eks. kød, fisk ost og vin af høj kvalitet. Det er altså lodret forkert, at forbrugerne ikke har et valg. Sandheden er, at forbrugerne netop har et valg, og mange af dem vælger at købe ind i discountbutikker, hvis markedsandel har været voksende i årtier og fortsat vokser.

Forbrugerne vælger discountbutikker og discountprodukter, fordi de foretrækker dem, ikke fordi nogle skruppelløse indkøbere tvinger eller narrer dem til at gøre det. Men madeksperterne kan jo dårligt stille sig op og sige, at forbrugerne er åndssvage. Derfor skaber de i stedet myten om markedets svigt og de manglende valgmuligheder.

Endelig er selve præmisset for klagesangen tvivlsomt. Det er rigtigt, at discountprodukter har vundet frem, men er de nødvendigvis af en dårlig kvalitet? Og hører det ikke også med til billedet, at det samlede udvalg af forskellige varer er udvidet dramatisk inden for de sidste 30 år?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen