Berlingske Business

Forbrugerinformation: Butikker vildleder om ny købelov

En række hvidevarebutikker bruger den nye købelov til at vildlede forbrugerne for lettere at kunne sælge tillægsforsikringer til kunderne, skriver Forbrugerinformation i sit nyhedsbrev. Forbrugerinformation understreger, at forbrugerne rent faktisk er bedre stillet med den nye købelov, der trådte i kraft i år. Blandt andet er reklamationsretten forlænget fra ét til to år.

Men hos kæder som eksempelvis Elgiganten, Skousen og Serviceringen får forbrugerne at vide, at producenterne har halveret deres garanti fra ét til et halvt år. Og med den besked sker der altså en sammenblanding af begreberne reklamationsret og garanti, skriver nyhedsbrevet. Sælgernes praksis med at give forkerte oplysninger er udbredt, idet Forbrugerinformations hotline hver dag kontaktes af 10-15 forbrugere, der vil vide, om butikkerne har ret.

Hos Elgiganten siger administrerende direktør Jesper Boysen til Ritzau, at han aldrig har hørt om problemet før. - Det er første gang, jeg hører om det problem, men jeg vil godt slå fast, at hvis vores sælgere vildleder om købeloven, så skal det selvfølgelig ændres.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen