Berlingske Business
17:29Renterne kom op igen efter en tur i lavningen

Forbrugere frygter fusion

Fusionen mellem Elsam og DONG bringer ikke de store smil frem hos forbrugerne. Tværtimod frygter de, at priserne nu vil stige.

De store energiforbrugende virksomheder og Forbrugerrådet er særdeles skeptiske over for fusionen af Elsam og DONG, men andre uafhængige eksperter advarer konkurrencemyndighederne mod en for rigid tilgang til fusionen. For selv efter fusionen er det danske selskab lille sammenlignet med de udenlandske giganter, det er oppe imod.

I Foreningen for Slutbrugere af Energi (FSE), som er interesseorganisation for de store energiforbrugende virksomheder tænder fusionsplanerne ikke ligefrem julelys i øjnene på formanden.

Forbrugerrådet er skeptisk
»Vi har absolut intet behov for en fusion på det her område, og jeg tror desværre, vi kommer til at se forhøjede elpriser efter det her. Det optimale for os havde været, at de havde holdt sig hver for sig. De er jo dominerende nok i forvejen hver især,« siger formanden Peter M. Nielsen, der er underdirektør i Danisco Sugar.

I Forbrugerrådet bliver fusionen også mødt med skepsis.

»Det er ikke en fusion, der giver anledning til, at forbrugerne skal hæve armene til sejr. Hele produktionsprocessen fra gas til el ligger nu i et selskab, og det er ikke godt for konkurrencen, siger Forbrugerrådets ekspert på el-området, Anders Hjorth Jensen.

»Hvis de så også går ud og opkøber selskaber som E2 og Københavns Energi, som der har været på tale, så bliver det endnu værre,« påpeger Peter M. Nielsen fra FSE, som gerne så, at svenske Vattenfalls gik ind og købte Københavns Energi for at skabe lidt konkurrence.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen