Berlingske Business

Fogh sår tvivl om salg af TV 2

Fogh sår tvivl om salg af TV 2 - 1
Foto: Keld Navntoft

Stik modsat kulturminister Brian Mikkelsen lader statsminister Anders Fogh Rasmussen det nu være uvist, om TV 2 overhovedet sættes til salg. Mediebureauer tvivler.

Statsminister Anders Fogh Rasmussen (V) lader det nu være fuldstændigt uvist om TV 2 overhovedet privatiseres. Kulturminister Brian Mikkelsen (K) har ellers flere gange erklæret, at TV 2 vil blive sat til salg i foråret 2004, men på spørgsmål fra Berlingske Tidende sagde Anders Fogh Rasmussen i går adskillige gange på sit ugentlige pressemøde, at »der er ikke truffet nogen beslutning om salg af TV 2«.

Statsministeren undlod samtidig meget konsekvent at svare på, om privatiseringen overhovedet vil blive gennemført inden valget, men brugte derimod ord som »den dag TV 2 måtte blive udbudt til salg, vil det naturligvis følge alle de regler, der gælder om den type udbud.«

Dermed bekræfter Anders Fogh Rasmussen de hidtidige udtalelser fra kulturministeriets embedsmænd bragt i Berlingske Tidende den 6. februar, hvor kontorchef Lars M. Banke fastslog, at det ikke er givet, at TV 2 bliver solgt i 2004.

Statsministeren forklarede i øvrigt i går, at det er »meget afgørende« for regeringen, at et salg ikke må føre til en situation, »hvor vi kommer tilbage til, at Danmark har et monopol på public service og reelt monopol på nyhedsdækningen i Danmark,« som han udtrykte det.

»Her skal der fortsat være reel konkurrence,« sagde Anders Fogh Rasmussen med direkte adresse til mulige konsekvenser af et salg til mediemoguler som Rupert Murdoch eller Silvio Berlusconi.

Regeringens kattelem
Afslutningsvis gentog Anders Fogh Rasmussen, at der ikke er truffet nogen beslutning om salget af TV 2:

»Der er truffet beslutning om at omdanne TV 2 til et aktieselskab for at modne det til et eventuelt salg, men der er ikke truffet nogen beslutning om salg af TV 2 endnu,« sagde statsministeren, der dermed for første gang tilkendegav sin holdning til privatiseringen af TV 2 og problemerne med at udarbejde salgsmaterialet.

To af landets største mediebureauer, OMD og Mediaedge:cia, føler sig da også sikre på, at privatiseringen reelt ikke bliver til noget i 2004, og at regeringen nu langsomt er ved at finde en kattelem.

»Der ligger det bag Foghs overvejelser, at hvis man sælger TV 2 over hals og hoved og får det solgt til en forkert partner, så bliver der ramaskrig i befolkningen, fordi TV 2 er folkeeje. Og det er noget, man kan tabe et valg på, så Fogh forsøger nu at gardere sig,« siger Claus Gilbert Clausen, adm. direktør for Mediaedge:cia.

Nationalarv
Han mener, at den verserende EU-sag om ulovlig statsstøtte til TV 2, problemer med salgsmaterialet og ikke mindst taktik betyder, at TV 2 næppe sælges i 2004 eller 2005. Altså før folketingsvalget.

»Der kan godt gå et par år. Først ved digitaliseringen i 2006 og frem er det afgørende for TV 2, at få en partner, der har råd til at investere. Der skal de have ny kapital til,« siger han.

Adm. direktør i OMD, Johan Boserup, mener hovedproblemet for regeringen er, at man endnu ikke har givet nogen begrundelse for salget.

»Vi mangler at få svar på, hvorfor TV2 egentlig skal privatiseres. Der er ikke nogen, der har givet en god forklaring på det. Hvis det handler om penge til digitaliseringen, så er spørgsmålet, om den danske stat ikke er den bedste garanti for kapital,« siger Johan Boserup, der tror Anders Fogh skeler voldsomt til, at TV 2 ikke bare er en virksomhed som alle andre.

»Det er Danmarks største medie, som bringer erhvervsliv og befolkning tæt sammen. Samtidig er det en enorm stor del af den danske kulturarv. Derfor er der faremomenter ved at sælge TV 2 ud over landets grænser. Det sjove er, at der ikke er kommet noget krav om salg af TV 2 fra borgerne endnu,« siger OMDs direktør.

TV 2s adm. direktør, Peter Parbo, understreger, at TV 2 er klar til privatiseringen - uanset udtalelserne fra Anders Fogh Rasmussen.

»Vi har gjort vores del af arbejdet og afventer den politiske stillingtagen til den videre proces. Det er jo staten, der skal sælge TV 2 - og ikke os,« siger Peter Parbo.jjm@berlingske.dk

mok@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen