Berlingske Business
17:16

Fødevareskandaler truer eksport

Dansk milliardeksport truet, hvis fødevarevirksomhederne ikke har styr på fødevaresikkerheden. 50 procent af alle virksomheder ryger ud i ny krise efter deres første krise, viser stor international undersøgelse fra konsulentfirmaet JohnsonDiversey.

Eksport af fødevarer for milliarder af kroner er i farezonen, hvis danske fødevirksomheder ikke har styr på deres rengøring eller begår kritiske fejl.,Og i værste fald kan en fødevareskandale lukke et fødevarefirma.

»Alt for ofte bliver fødevarekriser kun symptombehandlet af virksomhederne. Efter den første krise begår halvdelen af fødevarevirksomhederne inden for et halvt år den samme kritiske fejl. Det kan statistisk påvises«, siger Morten Nielsen, der er konsulent i den nyetablerede danske afdeling af det internationale rådgivnings- og konsulentfirma JohnsonDiversey, JD Consulting.

Konsulentfirmaet dokumenterer i en undersøgelse af over 2.000 internationale fødevarevirksomheder, at 50 procent af virksomhederne ryger ud i en ny krise inden for få måneder.

Den opsigtsvækkende undersøgelse omfatter dog ikke danske fødevarevirksomheder. Men danske virksomheder kan lære af andres fejltagelser og erfaringer, mener JohnsonDiversey.

Senest er slagteri- og rengøringskoncernerne Danish Crown og ISS blevet beskyldt for at svine med rengøringen på slagterierne. Bl.a. på Danish Crowns store virksomhed i Odense.

Fødevaresikkerhed er en af de vigtigste ting at have styr på for en fødevareproducent, påpeger konsulentfirmaet.

»På kort sigt er enhver fødevarekrise en trussel for en virksomheds salg. Det må også danske virkomheder lære. Og hvad der er værre, på længere sigt er virksomhedens brand i farezonen, da en krise kan være alvorlig for ens omdømme og forretning. Det er meget vigtigt at have orden i eget hus for at undgå fødevareskandaler, dårlige historier og negativ presseomtale,« siger Morten Nielsen fra JD Consulting.

Selv om Danish Crown under den nylige mediestorm afviste, at der var noget at udsætte på slagteriernes fødedevaresikkerhed, hersker der ingen tvivl om, at Europas største kødkoncern fik nogle ridser i lakken.

Uroen fik den storkøbenhavnske supermarkedskæde ISO til at opfordre Danish Crown til, at ledelsen genetablerede forbrugertilliden til deres produkter.

»Ingen kan leve med, at der ikke er ubetinget tillid til de fødevarer, vi spiser,« udtalte administrerende direktør Peter Midtgaard fra ISO den 10. januar i år til Berlingske Tidende.

Skidt under bordkanterne
På verdensplan arbejder JD Consulting med fødevaresikkerhed, og hvordan virksomhederne kan undgå dårlige historier og fødevareskandaler.

Kunderne er blandt andet store multinationale virksomheder som Pepsico, Coca Cola, Unilever og Kraft Food.

»Fund af skidt under bordkanterne, fremmedlegemer i produkterne og ting, der går i forrådnelse kan være symptomer på, at der kan være noget galt med fødevaresikkerheden i et firma. Derfor er det vigtigt, at ledelsen sætter fødevaresikkerhed på agendaen,« siger Morten Nielsen.

For at undgå uheld og svigt i rengøringen og fødevaresikkerheden skal ethvert fødevarefirma sørge for at få styr på sit management og have en ledelse, der tager hånd om de eventuelle problemer.

Samtidig skal firmaet være i stand til at sætte standarder for rengøringen, have en effektiv kontrol med, at rengøringen og fødevaresikkerheden er helt i orden, fastslår JB Consulting i forbindelse med den store undersøgelse af fødevarevirksomheder.

Tropicana og juice
I 2001 fik belgiske Tropicana, der er en del af den store Pepsico-koncern røde ører, da det ved et kontrolbesøg fra Pepsico blev afsløret, at der var problemer med fødevarekvaliteten. Tropicana fremstiller og sælger juice-produkterne Tropicana og Loóza.

En hurtig forbedring af rengøringen var påkrævet. Tropicana bad derfor JohnsonDiversey om bistand. Tropicana indførte i løbet kort tid en klar politik for fødevaresikkerhed og fødevarekvalitet.

Medarbejdere blev motiveret og uddannet til at tage fødevaresikkerhed alvorligt. Og ledelsen gik forrest for at ændre virksomhedskulturen.

Resultatet var, at der nu stort set ingen fejl sker under rengøringen og omkostningerne til kemiske rengøringsmidler er reduceret med 46 procent.

Samtidig er produktiviteten i Tropicana øget med fire procent fra 2001 til 2003,og antallet af fuldtidsansatte i produktionen er reduceret med ti procent og »Tropicana er nu bedre beskyttet mod de risici, der er relateret til fødevareproduktionen. Samtidig har de effektiviseret deres forretning,« siger Morten Nielsen fra JohnsonDiversey.

Informationschef i Danish Crown, Gudrun Andreasen, oplyser, at koncernen i konsekvens af rengøringssagen fra Odense har strammet op på koncernens kontrol med rengøringen. Og der er tale om samtlige slagterier og virksomheder.

Samtidig har sagen medført, at alle rengøringskontrollanter har været på kursus. De kender nu Danish Crowns fælles regler for rengøringsstandard med den skærpede kontrol og skærpede krav til rengøringen. Samtidig følger hovedkontoret i Randers nøje kontrollen på de enkelte slagterier.

Informationschef Gudrun Andreasen, tilføjer, at selskabet hverken i Danmark eller udlandet har haft nedgang i salget. »Vore kunder stoler på, at vi har orden i tingene,« siger hun.»På kort sigt er enhver fødevarekrise en trussel for en virksomheds salg. Det må også danske virksomheder lære. Og hvad der er værre, på længere sigt er virksomhedens brand i farezonen, da en krise kan være alvorlig for ens omdømme og forretning,« siger Morten Nielsen fra JD Consulting. Foto: Reimar Juul

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen