Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Fodboldens agenter lever godt i Danmark

Læs mere Kampen om nye talenter Foldboldagenter har fået større magt Spilleragenter med dansk licens Selve kontrakten tager det ingen tid at få på plads, mener fodboldagenten Karsten Aabrink. Det er netværksarbejdet i branchen, som sluger tiden. Han er nu børsnoteret i London sammen med de tidligere landsholdshelte Søren Lerby, Jesper Olsen og John Sivebæk.

Pengene har aldrig været større i professionel fodbold. Ophævelsen af stavnsbåndet for professionelle fodboldspillere 15. december 1995 - hvor den belgiske fodboldspiller Jean-Marc Bosman fik EF-Domstolens ord for, at han var fri til selv at tegne kontrakt - har sat skub i forretningen for både klubber, spillere og fodboldagenter.

Og endnu bedre blev markedet for storklubberne og agenterne, da EU sidste år godkendte nye transferregler, der har givet klubberne mulighed for nemmere at binde spillerne i langtidskontrakter.

Transferbeløb, køb af TV-rettigheder og markedsføringskontrakter for spillerne når således hvert år nye højder. Tænk bare på Zinedine Zidane, som for lidt mere end en halv milliard kroner skiftede fra Juventus til Real Madrid, eller David Beckham fra Manchester United, hvis kontraktforhandlinger først for alvor går i gang, efter han har underskrevet med klubben. Først da begynder producenterne af sportstøj, biler og brylcreme at jagte verdensstjernen.

For fodboldens agenter har udviklingen ikke været mindre dramatisk. Antallet af agenter er vokset eksplosivt, og markedet har bevæget sig langt, fra dengang spilleragenten var ham med store guldringe på fingrene, vandkæmmet hår iført overfrakke af tvivlsom oprindelse. I dag er det professionelle selskaber, der taler om management fremfor spillersalg.

Hvem havde for eksempel forudset, at 1980ernes landsholdshelte Søren Lerby og Jesper Olsen 17. maj sidste år gik på Londons børs for vækstvirksomheder med firmaet Proactive Sports Group, som lever af at forhandle kontrakter for fodboldspillere hjem. Selskabet har en egenkapital på mere end en kvart milliard kroner og købte sidste efterår det danske selskab Tempo Management. I dag sidder Tempos direktør, Karsten Aabrink og den tidligere landsholdspiller John Sivebæk i Proactive Sports Groups bestyrelse som storaktionærer.

Tempo Management nåede kun at genere et overskud på 300.000 kroner, før det blev solgt til Sports Active Group for mere end 30 millioner kroner - betalt dels med kontanter og dels med aktier.

En drøm

Det lyder umiddelbart dyrt, men det var ikke egenkapitalen i selskabet, som Sports Active Group var ude efter. Det var de 45 aftaler med danske fodboldspillere, som Karsten Aabrink havde på det tidspunkt.

»Jeg havde en drøm om at have ti spillere, jeg kunne gå og passe. Det viste sig hurtigt, at der i Danmark var et meget stort behov. Jeg havde ikke regnet med, at det ville gå så godt. Efter få år havde vi 45 spillere og kunne enten sige nej til nye spillere eller se os om efter samarbejdspartnere,« siger Karsten Aabrink.

Det endte altså med Sports Proactive, blandt andet fordi det åbnede nye markeder for Aabrinks forretning. Firmaet har således i dag kontorer i Grækenland, Holland-Belgien, Danmark, Norge, England, Australien, USA og Paraguay.

Aabrink og hans forretningspartner Søren Lerby har forstået at udnytte de nye tider i sportens verden. Spillerne er hver især deres egen lille forretning, som kaster reklameaftaler og sponsorkontrakter af sig. Det er her de nye fodboldagenter kommer ind i billedet.

»Bosman-dommen har gjort en enorm forskel. Lønningerne er steget, og transfermarkedet er eksploderet. For de bedste spillere er det et utroligt marked. Det ligner mere og mere Amerika, hvor sportsfolkenes markedsværdi er skyhøj. Da Jesper (Olsen, red.) og jeg startede det her, var det ikke for at blive den typiske fodboldagent. Det var for at få et firma, som man kender fra USA, hvor du som agent er spillerens rådgiver i mange sammenhænge,« siger Søren Lerby.

Ifølge Aabrink er det en forretningsform, som ikke adskiller sig fra andre forretninger.

»Produktet er spillerne, som skal markedsføres, og hvis kontrakter skal forhandles på plads. Nogen gange når vi resultater på to dage, andre gange tager det meget længere tid, måske et år,« siger Aabrink, der understreger, at firmaet står til spillernes disposition i dagligdagen, hvis spillerne ønsker det.

Kodeordet

Selv om management er kodeordet for forretningen, er det stadig kontraktforhandlingerne, som kaster penge af sig. Proactive Sports Group har i dag aftaler med omkring 300 fodboldspillere, der løbende skal forlænge kontrakter, tegne spillerkontrakter med nye klubber eller indgå reklamekontrakter.

Hver gang er således det Proactive Sports som står for forhandlingerne, og indtjeningen svinger fra opgave til opgave.

»Det kommer meget an på situationen. Hvis det er en spiller, du har markedsført til en bestemt klub, er det ikke sikkert, at betalingen er så stor, som hvis klubben selv henvender sig til os. Det, vi tjener, er udtryk for hvor stor kontrakten er, der er ikke tale om standardbeløb. Men vi oplyser ikke, hvor meget vi tjener på de enkelte handler. Det giver et skævt billede. Hvis man har 60 spillere i sin stald, vil der være nogen, som bidrager mere til omsætningen end andre. Sådan er det,« siger Karsten Aabrink, der understreger, at han altid forhandler spillerens kontrakt på plads, før firmaets honorar forhandles.

»Når vi forhandler om spillerens kontrakt, finder vi først ud af, hvor i holdets hierarki klubben ser spilleren. Derefter er det vores opgave at finde lønniveauet, hvilket vi kan skaffe i løbet af kort tid. Og så er det egentlig ikke så svært at lave kontrakten. Det handler altså mere om at finde ud af hvorfor, hvordan og hvornår de skal bruge spilleren. Ved man det, er det nemt at sætte en pris,« siger Karsten Aabrink.

mbh@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen