Berlingske Business

Fodboldeksperten

Den børsnoterede fodboldklub AaB har ansat den 23-årige svenske fodboldspiller Martin Ericsson på en såkaldt forskerkontrakt. Det er rimeligt, mener direktøren for Spillerforeningen, Mads Øland.

Ved du noget om, hvad Martin Ericsson skal forske i?

»Ha, ha. Det er et sjovt spørgsmål. Der er mange sportsfolk, der er ansat på sådanne kontrakter, men de hedder nu ikke forskerkontrakter men ekspertkontrakter.«Hvad tror du da så, at Martin Ericsson er ekspert i?

»I at spille fodbold.«Jamen, hvad er hans specielle ekspertise?

»Han er en meget dygtig offensiv midtbanespiller. Derom er der ingen tvivl. Jeg ved, at der var interesse for ham i mange andre klubber i flere forskellige lande, og AaB kunne altså tilbyde den bedste kontrakt.«Hvad synes du personligt om, at sportsfolk bliver ansat på den slags vilkår?

»Det kan man diskutere. Men loven er gjort bred, så ingen brancher bliver holdt uden for muligheden for at kunne konkurrere om udenlandsk arbejdskraft.

Kravet er bare, at man bliver vurderet som ekspert og skal have en meget høj løn for at kunne få skattebegunstigelsen i en vis periode. Jeg tror, det er mindst 60.000 kr. om måneden. Jeg synes måske nok, at det var mere rimeligt, om den blev forbeholdt forskere, men den er bestemt også velbegrundet i andre brancher.«Er det godt for dansk fodbold og sport, at der er mange udlændinge ansat på de vilkår?

»Ja, til en vis grad.

Dansk fodbold har haft megen glæde af folk som FCKs Zuma og Brøndbys Mathias Jonson. Det er spillere, der er meget stor inspiration i at se på og arbejde sammen med.

Men det har naturligvis en kant. I spansk fodbold er der efterhånden ikke ret mange spanioler på holdene, og jeg ville opfatte det som et problem, hvis det også blev sådan i Danmark.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen