Berlingske Business

Flertal vrider armen om på Hovmand

Flertal vrider armen om på Hovmand - 1
Jane Jørgensen og Anders Lillelund brugte søndagen på at se på ny bil her hos SMC på Amager. Foto: Rune Feldt-Rasmussen

Det skal være billigere at købe en meget miljøvenlig bil, mener oppositionen. Et flertal er indstillet på at tvinge skatteministeren til at udarbejde et lovforslag, der ændrer registreringsafgiften.

Skatteminister Svend Erik Hovmand tvinges nu til at forandre registreringsafgiften på biler i Danmark.

Et folketingsflertal vil i denne uge pålægge ministeren at komme med et lovforslag, der ændrer registreringsafgiftssystemet i en mere miljørigtig retning og samtidig belønner biler med større sikkerhed.

Anders Samuelsen, skattepolitisk ordfører for Det Radikale Venstre, lancerede angrebet i sidste uge og sætter trumf på i denne.

»Enten fremlægger vi et helt konkret forslag, eller også laver vi et beslutningsforslag om, at et flertal i Folketinget pålægger regeringen at fremlægge et lovforslag til omlægning af registreringsafgiften i en mere miljøvenlig retning. Jeg vil se et lovforslag vedtaget inden jul, og Skatteministeren må levere varen,« siger Anders Samuelsen, der hele sidste uge forhandlede med andre partier på Christiansborg.

»Socialdemokraterne er helt sikkert med, og Dansk Folkeparti er åbne,« siger Anders Samuelsen.

Det bekræfter Mikkel Dencker, skattepolitisk ordfører for Dansk Folkeparti, som også vil have sikkerhedstiltag belønnet i afgiftssystemet.

»Det lyder meget fornuftigt at pålægge skatteministeren opgaven. På den måde stiller vi ikke tingene for skarpt op, og vi vil se, om ikke ministeren kan udforme et forslag, der kan leve op til de krav og ønsker, der måtte være,« siger Mikkel Dencker.

Flere modeller
Anders Samuelsen har tidligere sagt, at de modeller, som regeringens egne embedsmænd havde fundet i et udredningsarbejde, kan anvendes.

Modellerne blev præsenteret sidste år i publikationen »omlægning af registreringsafgiften«, der ikke umiddelbart førte til handling fra regeringens side.

Samuelsen har fremhævet en model, der blandt andet progressivt beskatter CO2-udslippet.

Skatteministeriets beregninger viste dengang, at mens en Citroën C5 2.0 Prestige ville koste nogenlunde det samme efter en afgiftsændring, ville en Porsche Boxter falde næsten 300.000 kroner i pris. Mindre, meget miljøvenlige biler, som Audis A2, ville falde med mere end 60.000 kroner i pris.

Både Samuelsen og Dencker er indstillet på, at det samlede provenu på registreringsafgiften ikke må falde.

»Vi vil have en bedre miljøprofil, uden at underminere muligheden for at finansiere velfærdssamfundet,« siger Anders Samuelsen.

Han understreger, at en omlægning også vil imødekomme EU-Kommissionen, der har anbefalet, at medlemsstaternes bilskatter omlægges i en miljømæssig retning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen