Berlingske Business

Flertal for friere lukkelov

Der er voksende politisk stemning for helt at afskaffe lukkeloven. Men det er foreløbig uvist, om det allerede sker i denne omgang, når Folketinget senere i år skal revidere loven.

Tidligere har både Socialdemokraterne og De Konservative været blandt lukkelovens mest hårdnakkede forsvarere.

Socialdemokraterne af hensyn til de butiksansatte - De Konservative af hensyn til småbutikkerne. Men nu tilkendegiver Socialdemokraternes erhvervsordfører, Jan Trøjborg, at partiet er til at tale med om helt at afskaffe restriktionerne på, hvornår butikkerne må holde åbent.

Men Trøjborg afviser at svare direkte på, om Socialdemokraterne allerede i denne omgang af de tilbagevendende lovrevisioner er til at få i tale om helt at afskaffe lukkeloven.

- Vi har hidtil taget det skridt for skridt, og det har været fornuftigt. Det er en linje, vi vil fortsætte. Men det er også fornuftigt, at butikkerne selv har mulighed for at vænne sig til det, siger Trøjborg til Ritzau.

Også De Konservative er indstillet på at liberalisere lukkeloven yderligere i forhold til den seneste revision i år 2000. Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (K) siger, at regeringen endnu ikke har lagt sig fast på hvordan, men lukkeloven vil ikke blive helt afskaffet i denne omgang.

- Vi går mod en yderligere liberalisering af lukkeloven, men det skal være i et tempo, så alle kan følge med, siger Bendtsen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen