Berlingske Business

Flere unge kvindelige ledere

Kvindelige ledere udgør i dag 18,4 procent af de 73.619 aktive medlemmer af Ledernes Hovedorganisation. Andelen af kvinder er fordoblet på 15 år, og hvor der siden sidste år kun er kommet to procent flere mandlige ledere, er der kommet syv procent flere kvinder til.

Antallet er kvindelige ledere er stigende. Af de 73.619 aktive medlemmer af Ledernes Hovedorganisation er de 14.885 kvinder. Sidste år var tallet 13.918, viser tal fra Ledernes Hovedorganisation.

De nye kvindelige ledere findes især blandt de under 40-årige - hvor kvinderne udgør over 30 procent af lederne.

»Vi glæder os over de mange nye kvindelige medlemmer. En del af fremgangen skyldes, at vi har fået mange nye medlemmer fra den offentlige sektor, som er foran, når det gælder kvindelige chefer,« siger Svend Askær, formanden for Ledernes Hovedorganisation.

Det er dog stadig inden for typiske kvindejobs som kantine-, rengørings- og receptionsledere, at de fleste kvindelige ledere findes.

Omvendt er der ganske få kvindelige direktører (9,6 procent), adm. direktører (6,6 procent)og underdirektører (5,4 procent). Der er også meget få kvindelige ledere i industrien og de mere teknisk orienterede erhverv, og af landets 222 slagtermestre, som er organiseret i Ledernes Hovedorganisation, er der kun fire kvinder.

Ledernes Hovedorganisation organiserer et sted mellem halvdelen og en tredjedel af samtlige ledere i Danmark.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen