Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

Flere passagerer i hvert SAS-fly

SAS holder fly på jorden, men ekspanderer ved at sætte flere sæder ind i dem, der stadig flyver. Det antyder, at det kan blive endnu mere trangt for de langbenede passagerer i Scandinavian Airlines, skriver dagbladet Børsen tirsdag.

Øget lønsomhed er kodeordet for at rette op på den skrantende økonomi i luftfartsselskabet, og det kan blandt andet opnås ved at transportere flere passagerer på de samme fly.

»De forelagte planer går på at sætte fem-syv pct. flere sæder i alle fly ud fra devisen om at producere billigere, da kunderne ikke længere vil betale så meget for billetterne,« siger Mogens Holmark, formand for de danske SAS-piloter, til Børsen.

Den tendens er piloterne mildest talt ikke særligt begejstrede for. Metoden med flere sæder i flyene er nemlig ikke med til at nedbringe den overtallighed af piloter, som skabes af det nuværende trafikprogram og øget produktivitet på mindst 20 pct. SAS-ledelsen har i forvejen meldt ud til piloterne, at man ønsker at fyre omkring 300 af dem pga. krisen i luftfartsindustrien.

Hos Scandinavian Airlines holder topledelsen kortene tæt ind til kroppen, da forhandlingerne med de faglige organisationer om at skabe rammerne for et mere lønsomt Scandinavian Airlines endnu foregår, skriver Børsen.

aks

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen