Berlingske Business

Flekslånere er ikke i fare

De danske boligejere med flekslån har styr på økonomien. Det er indtrykket hos de danske realkreditinstitutter, der ikke frygter, at rentestigninger vil ramme flekslånerne hårdt.

- Der kan selvfølgelig opstilles rentescenarier, som kan få mig til at ryste i bukserne, men grundlæggende har flekslånerne rigeligt luft i budgettet til at klare renteudsving. Vi stiller ekstra krav til folk, der vil have et flekslån, og vi giver aldrig flekslån til boligejere, der forsøger at redde deres budget, siger informationschef Henrik Hougaard fra Nykredit.

Hos hovedparten af realkreditinstitutterne skal låntagerne leve op til kravene for et fast forrentet lån, før de kan komme i betragtning til et flekslån, og derudover rådes flekslånerne til at bruge de frigivne midler til opsparing.

- Det er mit indtryk, at mange fornuftigt vælger at bruge gevinsten til opsparing. Nogle vælger at blive siddende for det samme, som et fastforrentet lån koster, for hurtigere at betale huslånet ned, mens andre vælger at betale anden, dyr gæld af.

Men der er også en del, der bruger pengene som en investering i boligen og eksempelvis får et nyt køkken, siger cheføkonom Karsten Beltoft fra Realkredit Danmark.

Det er også indtrykket hos Nykredit, hvor undersøgelser har vist, at 15-20 procent vælger at spare op ved at afkorte løbetiden på huslånet.

- Det er den fuldstændigt rigtige måde at bruge flekslånene på. På den måde får man hurtigere afdraget huslånet, når renten er lav, og hvis der kommer en rigtig grim rentestigning, er pengene brugt fornuftigt, og så kan man bare forlænge løbetiden på lånet igen, siger Henrik Hougaard.

Både hos Nykredit og Realkredit Danmark er man på det rene med, at Nationalbanken ikke vil tage hensyn til boligejerne, når den korte rente skal fastsættes, og det er medregnet i rådgivningen til boligejerne.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen