Berlingske Business

Fittness på PlayStation

Fittness på PlayStation - 1
Sony Playstations Eyetoy.

De nye Eye Toy-spil til PlayStation fårpulsen op. For i stedet for at trykke på knapper, smadrer man selv via et webkamera brædder som karatekonge eller fanger spøgelser. Til sommer kan man også dyrke fitness på PlayStation.

Umiddelbart lyder det skørt. Men det er sjovt. Og i modsætning til almindelige computerspil får man masser af motion, mens man spiller.

Siden Sony PlayStation i juli kom på gaden med en ny spilteknologi, hvor man selv er med inde i spillet på fjernsynsskærmen, er der solgt over to millioner Eye Toy Play i Europa.

Eye Toy er en teknologi, hvor man kobler et lille kamera til sin PlayStation. I stedet for at styre spillet med ved at trykke på nogle knapper, som man plejer, når man spiller almindelige computer- og konsolspil, bruger man sine hænder og krop. Det lille web kamera optager nemlig den, der spiller, så man står midt i spillet og bruger sine hænder til at banke til f.eks. spøgelserne, der flyver op ad kirkegårdens grave.

Eye Toy Play er lavet i Sonys London Studio af Ron Festejo, der ikke i første omgang havde motion i tankerne.

»I 2000 blev selve kamerateknologien udviklet af en af mine amerikanske kollegaer. Selv sad jeg og arbejdede på et traditionelt spil, men vi blev sat sammen i nogle måneder for at se, om vi kunne bruge kameraet til noget. Og så gik det pludselig op for os, at vi kunne få folk op ad stolen med det her,« fortæller Ron Festejo.

Let at gå til
Deres første spil var Eye Toy Play, som indeholder 12 små spil. Spillene er så lette at gå til, at alle fra små børn til bedstemødre kan være med til at fange spøgelser, vaske vinduer, holde bolde i luften eller lege karatekonge.

»Det handlede først og fremmest om at få teknologien ud til så mange som muligt, så de lærte den at kende. Derfor skulle det første spil være nemt at spille og for alle aldre. Men man vil sagtens kunne bruge Eye Toy teknologien også i mere avancerede spil,« siger Ron Festejo.

I Danmark har spillet solgt i foreløbig 30.000 eksemplarer, oplyser Lone Buchardt, der er presseansvarlig for Sony Play Station i Norden.

»Mange mødre spiller det med deres børn, og hvor kun 15 procent kvinder spiller vores andre PlayStation spil, er fordelingen omkring fifty fifty på Eye Toy,« siger Lone Buchardt.

I november blev Play efterfulgt af Eye Toy Groove. Et dansespil, der ikke har haft samme brede appel som Play. I maj kommer karaokespillet Sing Star på gaden og til sommer et fitness-spil og et kommunikationsspil, hvor man via sit Eye Toy og en bredbåndsforbindelse kan se og snakke med folk på den anden side af jorden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen