Berlingske Business
16:58Volkswagen-aktien falder efter regnskab

Firmaer satser på trafiksikkert image

Virksomheder engagerer sig i stigende grad i at gøre Danmarks veje sikrere. Olieselskabet Dansk Shell er gået så langt som at forbyde deres medarbejdere at tale i mobiltelefon, når de kører bil.

Erhvervslivet er gået til kamp mod danskernes dårlige trafikmoral. I et forsøg på at udvise socialt ansvar og engagement i samfundsforhold sætter et stigende antal virksomheder derfor nu trafiksikkerhed på dagsordenen både internt og offentligt.

Landets mest restriktive trafikpolitik er i øjeblikket ved at blive indført hos Dansk Shell. Her anses det som en så stor sikkerhedsrisiko at tale i mobiltelefon, når man kører i bil, at firmaet simpelthen har forbudt sine medarbejdere at benytte selv den lovlige, håndfri model. En overtrædelse af firmaets politik kan i yderste konsekvens betyde fyring.

»Det er vores ansvar som arbejdsgivere, at sørge for at vores medarbejdere kommer sikkert ud og hjem,« siger erhvervsdirektør Steen Frederiksen fra Shell om den drastiske beslutning.

Også firmaer som Grundfos, Mercedes-Benz, MT Højgaard, Nycomed og TrygFonden er gået ind i kampen for bedre trafiksikkerhed. De støtter alle Rådet for Større Færdselssikkerheds trafikkulturkampagne »Vi er på vej sammen«, som blev søsat i oktober. Udover at støtte økonomisk og moralsk har samtlige virksomheder indført eller er ved at indføre en trafikpolitik over for de ansatte.

Ifølge Rådet for Større Færdeselssikkerhed er der flere grunde til virksomhedernes interesse.

»Det handler om tre ting: De har en faktisk bekymring for medarbejdernes sikkerhed, der er økonomi i at overholde færdselsreglerne, og de sender et signal til os kunder om, at virksomheden er ansvarlig,« siger Karsten Kolding, underdirektør i Rådet for Større Færdselssikkerhed.

Hos MT Højgaard erkender underdirektør Michael von Bülow, at trafikpolitikken også skal bruges til at styrke virksomhedens image.

»Hvis man gerne vil være på MT Højgaards hold, så skal man opføre sig ordentligt og troværdigt. Man skal ikke ligge og køre dørtræk. For det har en dårlig påvirkning på os andre. Vi bliver jo medansvarlige for deres opførsel,« siger han.

MT Højgaard har 1.000 firmabiler, som dagligt transporterer medarbejdere og byggematerialer rundt i landet.

For Mercedes-Benz handler det om socialt ansvar, men der er også en god forretning i det pæne image.

»På sikkerhedsområdet er vi førende på markedet for varebiler, så vi har en klar interesse i at få trafiksikkerhed på dagsordenen. Men det skal ikke bare passe til vores strategi, vi vil også have medarbejderne med. Her er det lidt sværere at vende skuden,« erkender projektleder Helle Færch, der dog forventer at virksomheden har en intern trafiksikkerhedspolitik klar næste år.

For Rådet for Større Færdselssikkerhed er virksomhedernes stigende interesse og engagement i trafiksikkerhed en kærkommen gave.

»Det er afsindigt vigtigt, at virksomhederne er med her, for når vi ser på vores ændrede adfærd i forhold til ryge- og alkoholvaner, så har det haft stor betydning, hvordan de problemstillinger er blevet håndteret på arbejdspladserne,« siger Karsten Kolding.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen