Berlingske Business

Finansministeriet: Millioner at spare i A-kasser og AF

Der er millioner af kroner at spare i administration på beskæftigelsesindsatsen over for aktiverede og ledige. Det konkluderer Finansministeriet i en ny Budgetredegørelse.

Årligt bruges i alt 7,5 mia. kroner på administration af beskæftigelsesindsatsen, men der er meget store forskelle på, hvor mange penge A-kasser, kommuner og Arbejdsformidlingen (AF) bruger i administration pr. ledig.

I kommunerne varierer administrationsudgifterne pr. kontanthjælpsmodtager fra 19.000 kroner pr. person i de dyreste kommuner til 4500 kroner i de billigste.

Administrationsudgifterne i AF-regionerne varierer fra 4000 til 7000 kr. pr. helårsledig. Også i A-kasserne svinger udgifterne meget, og selv når der tages højde for forskelle i arbejdsbyrderne i A-kasserne, vil der være besparelser at hente mellem 200 og 700 mio. kr.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen