Berlingske Business
17:16

Finans-supermarkeder skal give vækst

Danske Bank er på plads med ni finanscentre, der skal betjene erhvervskunder og velhavende kunder. Det finansielle supermarked er en realitet.

Rygterne om det finansielle supermarkeds død er stærkt overdrevet.

Midt i Glostrup har Danske Bank således netop slået døren op til et rendyrket finansielt supermarked, hvor alskens finansielle produkter er på hylderne.

Med udgangspunkt i et nyopført finanscenter vil Danske Bank ikke nøjes med at lade kunder hæve eller sætte penge ind på deres konto. Nu kan alt lade sig gøre:

»Man har talt om det finansielle supermarked i mange år. Her ser vi det i rendyrket form for første gang, og det er ikke blot en håndfuld mennesker, der kan lidt af hvert, der er sat sammen,« siger Henrik Christensen, der er chef for Finanscenter Storkøbenhavn.

I stueetagen er der godt nok en traditionel bankfilial, men i samme bygning er også Realkredit Danmark, Home, Danica og en stor afdeling, der kun betjener erhvervskunder og velhavende kunder.

Med et par hundrede ansatte er alene Danske Banks finanscenter i Glostrup større end mange af bankens konkurrenter.

Placeringen i Glostrup er ikke nogen tilfældighed.

Der er tusindvis af virksomheder, som banken gerne vil have lov at betjene. 650 firmaer med en omsætning på over 50 millioner kroner om året er allerede inde i varmen sammen med 2.000 såkaldte velhaverfamilier, der kræses specielt om, fordi de har så stor en formue, at rådgivning om skat og investering er en interessant vare.

Vækst har en pris
»Med åbningen af det her finanscenter er de fysiske rammer på plads ni steder i landet. Hele ideen er, at vi gerne vil være offensive,« siger vicedirektør Claus Johansen, der har ansvaret for alle finanscentrene. I øjeblikket er der næsten ingen begrænsninger i de budgetter, som de mange af Danske Banks ledere sidder med. Nu handler det om vækst, og det gør ikke noget, at væksten har en pris, lyder filosofien.

Det nye finanscenter i Glostrup er således udstyret med det nyeste isenkram inden for IT, og en meget stor del af de ansatte er håndplukkede og har en høj uddannelse. Landets største finanskoncern udnytter dermed sin størrelse og styrke, og Henrik Christensen tvivler på, at andre banker har tilstrækkelig med kritisk masse til at etablere lignende finanscentre.

Aggressiv stil
Danske Bank erkender, at der ikke er blevet flere millionærer i Danmark, men velhavendekunder stiller stigende krav til rådgivning om investering, pension og skat.

»Under dette tag kan man få rådgivning og service om alle de ting, man har behov for som finansiel indkøber - privatkunder såvel som erhvervskunder,« siger Claus Johansen.

Op mod 40 procent af alle virksomheder i Danmark er kunde i Danske Bank, men med etableringen af de ni finanscentre har banken skudt en ny aggressiv stil i gang, der skal øge markedsandelen.

Bankeksperten Bjarne Jensen fra BJ Consult er ikke overrasket, da konkurrencen øges i øjeblikket.

»Det er en kamp fra hus til hus, og Danske Bank kommer til at kæmpe med Nordea, Forstædernes Bank, Amagerbanken og Roskilde Bank om de samme kunder,« siger Bjarne Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen