Berlingske Business

Fiat betaler ødelagte motorer

Fiat-koncernen udbetaler erstatning til danske bil-ejere, der har fået ødelagt motoren af defekte tandremme, men vil ikke vedkende sig et juridisk ansvar.

Den italienske bilkoncern, Fiat, synes at have fået kolde fødder, efter at Forbrugerrådet og FDM har truet med at slæbe bilgiganten i retten. Fiat har nægtet at betale for de skader, tre danske bilejere fik som følge af defekte tandremme. Remmene sprang lang tid, inden bilen havde kørt de 120.000 kilometer, som servicebøgerne angav.

Men nu vil koncernen alligevel betale erstatning, selv om den ikke mener, bilejerne er juridisk berettigede til pengene.

Informationsdirektør i Fiat Danmark Fulvio Graglia afviser dog over for Ritzau, at gigantens indrømmelse sker på grund af truslen om en retssag.

- Der er kommet nye oplysninger frem, der har gjort, at vi har vurderet sagerne anderledes. Men vi er large, for vi ved godt, at nogen gange skal man være lidt elastisk i sine konklusioner, siger han.

Efter alt at dømme forsinker koncernen dog kun pinen.

Forbrugerrådet vil nemlig have en afklaring på, om fabrikanterne er bundet af de oplysninger, de kommer med i servicebogen og markedsføringsmaterialer.

Siden sagen blev omtalt i medierne i starten af denne måned, er det nærmest væltet ind med henvendelser om knækkede Fiat-tandremme hos Forbrugerrådet.

Rådets jurist, Sonny Christoffersen siger til Ritzau, at han dagligt får tre-fire henvendelser om tandremme, der i flere tilfælde er knækket efter 60.000 kilometer - altså halvdelen af den kilometerangivelse, som fabrikanten bruger i servicebøgerne.

Knækker en tandrem, kan det ødelægge hele motoren.

Nu er Forbrugerrådet gået i gang med at sende nye sager afsted til Fiat, og første gang producenten nægter at betale, gør rådet alvor af sin trussel om at hive koncernen i retten.

- Det må da også være i begge parters interesse at få en afklaring på spørgsmålet, fastslår Sonny Christoffersen.

Fulvio Graglia siger, at Forbrugerrådet er velkommen til at sende sagerne ind, men selv om han godt kan forstå, at bilejerne bliver knotne, hvis tandremmen knækker tidligere end anført i instruktionsbogen, så afviser han, at Fiat kan kritiseres.

- Der har været meget få tilfælde indtil nu - de kan tælles på to hænder. Men hvis man følger vejledningen i instruktionsbogen, vedligeholder bilen og kommer på autoriseret værksted, så vil den slags ikke ske, siger han.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen