Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Festen er slut for medicinaktier

Storhed og fald: I sidste årti steg medicinalaktierne 770 procent. Det seneste år er de faldet 45 procent. Der mangler nye vidunderpiller til at hive penge op af patienternes lommer.

Baggrund

Verdens befolkning bliver stadig ældre og stadig sygere. Blandt andet med det argument har medicinaktier været kæledægge blandt alverdens investorer gennem de sidste mange år. Men i år er kurserne raslet ned, også selv om man sammenligner med markedet som helhed.

Årsagen er tørke i laboratorierne. Medicinfabrikanter bruger formuer på at opfinde nye medikamenter. Det lykkes sjældent, men når det gør, er opfinderen sikret enorme indtægter, så længe patentet varer.

Derfor brugte verdens 11 største medicinalvirksomheder alene sidste år over 200 milliarder kroner på forskning og udvikling. Men kun 31 nye medikamenter blev introduceret på det altafgørende amerikanske marked. Til sammenligning var tallet 52 i 1991.

»Det er ikke, fordi virksomhederne er blevet dårligere. Der er bare nogle naturlige udsving, for man kan jo ikke gennemtvinge nye præparater. Så er det bare uheldigt, at der er lavvande i forskningslaboratorierne samtidig med, at der er mange store patentudløb,« siger aktieanalytiker Bjarne Gier fra Jyske Bank.

Skrappe myndigheder

En del af forklaringen på de manglende resultater er stadig skrappere myndigheder. I USA er kravet typisk, at et nyt produkt er testet på 4.000 personer. For ti år siden var 1.000 nok. Samtidig bliver producenterne af kopimedicin stadig mere aggressive. Patenterne løber typisk i 20 år.

Det kan måske lyde som lang tid, men halvdelen af tiden går med at udvikle og teste præparatet. Kopiproducenterne står parat til at overtage så snart patentet udløber, og alverdens myndigheder, der gerne vil spare på sundhedsbudgettet, står parat til at hjælpe dem.

Branchens svar har hidtil været konsolidering. 90erne så den ene store fusion efter hinanden, og så sent som i sidste uge annoncerede verdens største medicinproducent Pfizer et opkøbstilbud på konkurrenten Pharmacia. Tilsammen vil de to virksomheder have en omsætning på cirka 350 milliarder kroner - godt 14 gange mere end Novo Nordisk.

Ideen er blandt andet, at større virksomheder bedre kan udnytte mulighederne, når det endelig lykkes at finde på en ny vinder-pille.

Stordriftsfordelene findes især inden for markedsføring. Det koster 800 mio. dollar at udvikle et nyt præparat, og kopiprodukterne kommer hurtigere og hurtigere. Det er vigtigt at få salget i gang så hurtigt som muligt,« siger Bjarne Gier.

Derimod er der ikke meget, der tyder på, at store virksomheder er bedre til at få de nye ideer end små.

lol@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen