Berlingske Business
17:42

FDB vil nurse stamkunderne

Højere bonus på færre varer og flere rabatter gennem medlemstilbud. Det er en af de piller, FDB-ledelsen vil ordinere mod illoyale kunder.

De danske forbrugere er tilsyneladende troløse, når de køber ind. Landets største forening, FDB, har 1,4 millioner medlemmer, der kan opnå særlige økonomiske fordele.

Men 300.000 af dem handler stort set aldrig i FDBs butikker. I weekenden skal FDBs kongres derfor diskutere et nyt bonus- og rabatsystem, som gerne skulle styrke loyaliteten blandt kunderne og få dem til at købe FDBs egne mærkevarer til gavn for forretningerne.

I dag får FDBs medlemmer en generel bonus på to pct. af alle de varer, de køber i FDB-forretningerne. Derudover får de særlige medlemstilbud på udvalgte varer.

Nu lægger FDBs direktion op til, at systemet afløses af en model, hvor der gives tre pct. bonus på FDBs egne mærker samt frugt og grønt, svarende til 25-30 pct. af den samlede omsætning. Derudover er der lagt op til, at medlemmer skal have flere medlemstilbud, herunder også på fødevarer.

»Idéen er, at man giver bonus på nogle varer, der har et signal om forbrugertryghed f.eks. varer, som er særligt testet og kontrolleret af FDBs eget laboratorium, samt frugt og grønt,« siger direktør Poul Dines fra FDB.

Kigger på 100 mio.

Hidtil har fordelingen været sådan, at kunderne har opnået to tredjedele af medlemsfordelene gennem to pct. bonus og en tredjedel på rabat ved medlemstilbud. Efter den nye model bliver fordelingen omvendt. »Hvis medlemmernes indkøbsmønster ikke ændrer sig, så skulle fordelene med det nye system øges med omkring 100 mio. kr., totalt set,« siger Poul Dines.

Kongressen har ingen medbestemmelse på bonus- og tilbudsordningen. Det er et anliggende som direktionerne i FDB og Coop Danmark, der driver FDB-butikkerne, bestemmer.

Men hvis der på kongressen bliver diskussion om det - og det vil der uden tvivl blive - så kan det få betydning for, hvordan den endelige udformning bliver.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen