Berlingske Business

FDB-ejet bureau scorer Coca-Cola

Det FDB-ejede reklamebureau Republica har Coop Danmark som sin store kunde, men flere eksterne kunder er på vej. Coca-Cola er en af dem.

Selv om man er en folkeejet andelsvirksomhed, kan man sagtens løse opgaver for en af verdens største multinationale virksomheder. Det er præcis, hvad det FDB-ejede reklamebureau Republica gør. Bureauet er tæt på at få en kontrakt med Coca-Cola på plads.

Republicas adm. direktør Jens Thrane-Møller vil ikke kommentere det mulige samarbejde, men henviser til Coca-Cola. Herfra bekræfter kommunikationsdirektør Kenth Kærhøg, at Republica med stor sandsynlighed vil stå som modtager af en del af gigantens danske markedsføringsbudget.

»Hvis vi var et par, så svarer det til, at vi var kommet ud på dansegulvet og havde fundet rytmen sammen,« siger Kenth Kærhøg. Da driften af dagligvarekæderne i 2002 blev lagt over i Coop Norden fortsatte Republica som 100 procent FDB-ejet selskab, og på et reklamemarked, der ellers er præget af finansiel iltmangel har bureauet klaret sig rigtig godt de seneste par år.

Resultatet af den primære drift lå i 2002 omkring de 50 mio. kr., her trak et tab i det norske datterselskab dog ni mio. ned. Det skete i forbindelse med en række afskrivninger, efter at Republica havde købt Grey ud af det norske bureau.

»2002 var et ekstraordinært godt år, blandt andet på grund af ændrede regnskabsprinicipper som følge af ændringer i årsregnskabsloven. 2003 kommer ikke op i den kaliber, men det bliver et fornuftigt resultat på et reklamemarked, som ellers har været ganske hårdt,« siger Jens Thrane-Møller.

Republicas suverænt største kunde er Coop Danmark, men der er ikke tale om noget tvangsægteskab. På trods af familieskabet i ejerkredsen er det markedsvilkår, som gælder når Coop vælger reklamebureau.

2003 har især været præget af at Republica har fået flere eksterne kunder i folden. Coca-Cola er langt fra alene. På kundelisten figurerer allerede navne som Carlsberg, Kvik Køkkener, radio/tv-kæden 2tal samt Master Food, der står bag produkter som Mars, M&Ms og Snickers.

»For os er det et privilegie at arbejde sammen med Coop Danmark, som er markedsleder. De erfaringer, vi får om markedsføring i detailhandlen, vil vi gerne anvende bredt på markedet. Som bureau har vi specialiseret os i markedsføring af kæder og i promotion af brands i butikkerne,« fortæller Jens Thrane-Møller.

Efter et tab på ni mio. kr. i 2002, er det gået den rigtige med det norske datterselskab, selv om 2003 også vil give underskud, oplyser Jens Thrane-Møller. Der er netop ansat en ny landechef for Norge, og næste skud på Republica-stammen er et svensk datterselskab i Stockholm.

»Netop fordi vi er specialister i kædemarkedsføring, vil vi gerne være repræsenteret i alle tre skandinaviske lande. Vores kontrakt med Master Food vandt vi i en skandinavisk konkurrence, og det er en generel tendens, at de store kæder eller virksomhederne bag de store brands vælger et bureau, der skal stå for hele Skandinavien,« siger Jens Thrane-Møller.

Mens Republica har et tæt samarbejde med Coop Danmark, er det kun i mindre omfang, at man løser opgaver for Coop i Norge og Sverige, men Jens Thrane-Møller lægger ikke skjul på, at bureauet absolut har ambitioner i den retning.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen