Berlingske Business

FCK tabte både på fodboldbanen og på fondsbørsen

FCK tabte både på fodboldbanen og på fondsbørsen - 1

Efter FCKs nederlag i kvalifikationen til Champions League røg aktiekursen på Parken Sport & Entertainment ned fra morgenstunden. 0-5 kampen vil dog ikke skade selskabet på længere sigt.

Ikke kun fodboldspilerne i FCK måtte dukke hovederne efter onsdagens ydmygende 0-5 nederlag til slovenske NK Gorica. Aktionærerne i Parken Sport & Entertainment - selskabet bag FCK - måtte finde sig i en rutschetur på Københavns Fondbørs dagen derpå.

Efter en slutkurs onsdag på 319 smuttede aktien hurtigt fra morgenstunden torsdag ned i 299, for dog at stabilisere sig i løbet af dagen og ende med en lukkekurs på 304 - en nedgang på 4,7 procent.

Faldet er mest af psykologisk karakter, vurderer senioranalytiker Michael West Hybholt fra Danske Equities. Han mener, det ligger inden for de forventelige udsving for aktien, der normalt lever en rimeligt stabil tilværelse på børsen.

»Nogle har formentlig sat næsen op efter øgede tilskuer- og reklameindtægter ved en FCK-sejr. Hvis FCK var gået videre i kvalifikationsrunden til Champions League, kunne Parken Sport & Entertainment have set frem til ekstraindtægter på op mod 50 mio. kroner. Men da det ikke er indtægter, selskabet har kalkuleret med, får det ingen betydning for forretningsmodellen,« siger Michael West Hybholt.

Regn gav indtægter
Han henviser til, at Parken Sport & Entertainment har stabile indtægter på sine andre forretningsområder som ejendomme, koncerter og entré fra FCKs hjemmekampe samt det nyindkøbte feriecenter Lalandia, der i den regnfulde sommer har haft gode besøgstal.

»For foldbolddelen er det vigtigste at fastholde publikums interesse. Kan Parken lokke i gennemsnit 1.000 tilskuere mere ind til FCKs hjemmekampe, vil det give tre-fire mio. kr. yderligere på bundlinjen. Det kunne en kvalifikation til Champions League hjælpe med til. Men selv uden det er Parken et overskudsgivende selskab,« siger Michael West Hybholt.Læs også Sporten,

1. sektion side 13

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen