Berlingske Business

Fakta om ADSL-konflikten

TDC ejer det danske telenet, og det betyder, at selskabet reguleres af lovgivningen, men alligevel sker det, at selskabet render ind i kritik.

I denne sag går den på, at mange danskere er tvunget til at bevare et abonnement hos TDC, selv om de gerne vil af med fastnettelefonen eller skifte helt til en anden udbyder.

Baggrunden er følgende:

Andre bredbåndsudbydere - som Cybercity, Tiscali eller Tele2 - skal leje adgang til nettet for at levere bredbånd til kunderne.

Det kan ske på tre måder:

Enten ved en »rå kobber« aftale, hvor selskabet selv betaler alt teknisk udstyr. I princippet burde deres kunder ikke blive afkrævet et fastnetabonnement, men det bliver de alligevel mange steder, da de ikke kan få fuld adgang til kunderne.

Den næste metode hedder delt adgang, hvor begge deles om investeringer i teknisk udstyr.

Den sidste - og mest udbredte - er, hvor de konkurrerende selskaber udbyder en bredbåndsløsning, som i store træk er et TDC ADSL-produkt - kaldet bit stream acces.

Ofte vil konkurrenterne helst have de to første, hvor de får mest indflydelse på kundeforholdet, men i mange tilfælde tvinges de til at vælge bit stream acces, da TDC ikke har nok kobber ud til kunderne.

Ved bit stream acces kræver TDC, at man har fastnetabonnement, og denne nedslående meddelelse må konkurrenterne så fortælle deres kunder.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen