Berlingske Business

Fagforening til angreb på discount

Aldi, Lidl og Schlecker har i Tyskland til sammen 100.000 medarbejdere, de fleste er deltidsansatte kvinder. Mange underbetales og behandles dårligt, siger fagforening, der vil hjælpe dem til at danne personaleråd.

BERLIN: Lavprismarkederne Aldi, Lidl og Schlecker blev i går udnævnt som særlige mål for den tyske fagforening Verdi, der vil organisere de ansatte i disse butikker imod deres arbejdsgiveres ønsker.

I alt beskæftiger de tre kæder omkring 100.000 mennesker i Tyskland, heraf er trefjerdedele deltidsansatte kvinder. Selv om kæderne er gigantiske, økonomiske succeser, har de ry for at underbetale personalet, tvinge ansatte til ekstremt lange arbejdsdage og forlange, at mange filialer bemandes af en enkelt medarbejder.

»Trusler er intet enkelttilfælde, forretningsmodellen er et klima af angst og intimidering,« siger Verdi-formanden Frank Bsirske, der valgte Kvindernes Internationale Kampdag i går til at introducere fremstødet. Bsirske beskylder kæderne, der også har eller er på vej med filialer i Danmark, for at »undertrykke interesserepræsentation som i det 19. århundrede«.

Personaleråd ikke tilladt
De i Tyskland almindelige personaleråd er ikke tilladt hos Lidl og hos Schlecker kun på regionsniveau. Medarbejdere, der vil danne sådanne råd, risikerer mobning, ydmygelser og fyring, hedder det hos Verdi. Især syge og gravide er udsat for pres. Desuden tilsidesættes overenskomster og arbejdsmarkedslovgivning jævnligt, hævdes det.

De tre discountkæder afviser normalt at udtale sig til pressen. På Lidls hjemmeside hedder det, at »fairness er et krav over for enhver i virksomheden«, og at »ros, anerkendelse og evnen til kritik bør bestemme klimaet i firmaet i det daglige arbejde«. Det siges også, at Lidl omgiver sig med »stærke« medarbejdere.

Formålet med Verdi-kampagnen er dannelsen af personaleråd og vedtagelse af minimumkrav. Verdi kæmper som andre tyske fagforeninger mod medlemsflugt og dårlig økonomi. En succes på discountområdet ville således være hårdt tiltrængt. Ifølge Verdi har kvinder især fra Schlecker på det seneste besluttet at oprette personaleråd »trods vanskelige betingelser«.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen