Berlingske Business

Fagbevægelse beskyldes for skræmmekampagne

Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V) beskylder fagbevægelsen for at føre skræmmekampagner imod regeringens lovforslag om deltid.

I morgen vil fagbevægelsen gennemføre en national aktionsdag i protest, når Folketinget skal behandle forslaget for anden gang. Men ministeren svarer på forhånd igen ved at kalde bevægelsens indvendinger for "usande" og "vildledende".

- Man får den mistanke, at fagbevægelsen kun reagerer så voldsomt, fordi deltidsforslaget hæver individet over kollektivet. For medlemmerne vil nemlig gerne på deltid. Men fagbevægelsen mener åbenbart ikke, at lønmodtagerne er i stand til at tage vare på sig selv. Det gør vi, siger Claus Hjort Frederiksen.

VK-regeringen har fået støtte til deltidsforslaget fra Dansk Folkeparti samt Kristeligt Folkeparti.

Hos Bryggeriarbejdernes Fagforening i København afviser formanden, Finn Sørensen, at fagforeningerne overreagerer. - Det er klar ideologisk tale. Men der er kun en ting, der kan sikre den enkelte lønmodtager mod arbejdsgivernes vilkårlighed, når det gælder arbejdstiden, og det er kollektive aftaler, siger Finn Sørensen.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen