Berlingske Business

Europas og USAs vækst aftager lidt

Selv om fremgangen i industrien i USA og Europa tabte terræn i februar, er det ikke nødvendigvis udtryk for, at opsvinget ikke fortsætter med samme styrke.

Både i USA og Europa skruede industrivirksomhederne lidt ned for vækstempoet i februar. Forskellen er bare, at USA alligevel har bulrende fremgang, mens Europa er tæt på stagnation.

Det viser nye målinger af aktiviteten hos industriens indkøbschefer, der sædvanligvis er en ret pålidelig indikator for den samlede økonomiske vækst.

Det amerikanske indkøbschefbarometer aftog en anelse i forhold til januar, hvor det til gengæld nåede sit højeste niveau siden 1983. Af samme grund var faldet forudset på forhånd af de fleste af de mange analytikere, der beskæftiger sig med opgørelsen. Og med en værdi på 61,4 er barometeret fortsat langt over værdien 50, der indikerer stagnation.

Det samme kan ikke siges om euro-området, hvor indkøbschefbarometeret står på 52,5. Specielt Italien trækker ned i det samlede billede, mens det faktisk var lidt fremgang at spore blandt de tyske virksomheder.

Den Europæiske Centralbank (ECB) er kommet under stigende politisk pres for at sænke renten og dermed stimulere væksten, som lider under den lave dollarkurs. Men det har banken hidtil afvist med henvisning til, at et gradvist økonomisk opsving trods alt er i gang. Og kun ganske få analytikere forventer, at den besked vil være anderledes, når ECB holder sit månedlige rentemøde på torsdag.

Også de danske indkøbschefer er blevet spurgt om deres syn på udviklingen. Her viser tallene en kraftig fremgang i forhold til januar, der til gengæld bød på et massivt dyk fra december. På grund af de store udsving advarer Danske Bank og Dansk Indkøbs- og Logistikforum, der til sammen står for opgørelsen, ved at hæfte sig for meget ved tallet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen