Berlingske Business

Europa hygger sig med Isabella

Gennem mere end 40 år har Jydsk Camping Industri i Vejle været leverandør til camping-folket. Det kan ses af et bundsolidt årsregnskab.

Et fortelt er uundværlig for enhver campist, som vil have fuld udnyttelse af camping-vognen.

Forteltet udvider brugsarealet, og samtidig giver det flere timer uden for campingvognens snævre kvadratmetre. Forteltet tager den lette regn, duggen og blæsten. Hyggen er i hus.

Rundt om i Europa slås de kulørte fortelte op i denne tid.

Og mange af dem er produceret i Vejle eller Odense af Jydsk Camping Industri og solgt gennem datterselskaber i England, Holland, Norge og Tyskland.

70 pct. af produktionen eksporteres med de skandinaviske lande samt Tyskland som de største markeder.

»Hvor mange tusinde fortelte, der står opslået rundt om i Europa er svært at sige. Men vi taler om hundredetusinder. Vi har altid haft kvaliteten i højsædet, og derfor er levetiden lang på vore produkter,« siger salgsdirektør Carsten Dyg.

Hård konkurrence

På Jydsk Camping Industris to fabrikker i de nævnte byer, knokler et par hundrede medarbejdere med at leve op til kravene fra det europæiske campingfolk. Netop nu er det højsæson. Forteltene med Isabella-navnet og prinsessekronen bliver spyet ud fra fabrikkerne.

Jydsk Camping Industris adm. direktør bekræfter lidt nølende, at det går rigtig godt for firmaet.

»Jo, vi kommer da over 200 millioner kr. i omsætning i år,« siger Robert Hansen. Men forfærdelig meget mere vil han ikke sige. Campingbranchen er præget af hård konkurrence. De gode kort holdes tæt til kroppen.

Offentligheden og konkurrenterne er dog ikke i tvivl. De kan læse de offentliggjorte regnskaber, og dem kan mange misunde.

Det seneste tilgængelige regnskab dækker regnskabsåret 2000/01.

Omsætningen her er på knap 199 mio. kr. Men mere interessant er nok bundlinjen på 25 mio. kr., efter at skattevæsenet har fået en halv snes mio. kr.

Soliditeten fejler heller ikke noget med en egenkapitalandel på 66 pct. og en forrentning af denne med 26 pct. Ikke alle virksomheder kan præstere sådanne resultater.

Dydsmønster

Af regnskabet er det også muligt at læse, at det flotte overskud ikke er en enlig svale. Jydsk Camping Industri har været et dydsmønster på dette område de seneste fem regnskabsår.

Jydsk Camping Industri er stiftet af Søren Odgaard i slutningen af 1950erne, hvor teltproduktionen i første omgang blev udført af en lokal sadelmager.

I 1960erne blev campingvogne sagen, og herefter gik Jydsk Camping Industri for fulde sejl ind i denne branche fra egen fabrik i Vejle. I 1994 blev TL Fabrikken i Odense erhvervet.

Søren Odgaard er i dag bestyrelsesformand og familien er repræsenteret i direktionen med Ivan Odgaard og Peder Odgaard.

Hovedaktionærer i selskabet er i dag Søren Odgaard og Isabellafonden, som begge ejere mere end fem pct. af aktierne.

Aktionærerne har i øvrigt næppe grund til at klage. De fik udbetalt 17 millioner kr. i udbytte.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen