Berlingske Business
17:13Mærsk-aktier sank til bunds i rødt C20

EU siger god for UMTS-samarbejde

EU vil med milde øjne - uden monopolbriller - se på, at de store telekommunikationsselskaber samarbejder om at udvikle et europæisk bredbåndsnet til mobiltelefoner.

Det sker for at give UMTS-nettet - også kaldet 3G for »tredje generation« - et nødvendigt skub fremad. Store firmaer som Siemens og Sony kan herved uden at frygte monopolsager få råd til i fællesskab at udvikle den nødvendige teknologi, så mobilnettet bliver så hurtigt, at man kan hente videofilm hjem eller gå på internet via mobiltelefonen.

I flere lande har teleselskaberne leveret deres dyrt købte rettigheder tilbage til staten, fordi de ikke regner med at kunne få økonomien i UMTS-nettet til at hænge sammen. Det kræver nemlig massive investeringer oven i de mange penge, som er betalt for at få lov til at være med, når bredbåndsnettet bliver en folkesag.

EU-Kommissionen medgiver, at et samarbejde er den eneste måde at få UMTS-teknologien hurtigt udbredt i Europa.

I dag er det kun japanere og sydkoreanere, som har adgang til bredbåndsmobilnettet.

Spørgsmålet til monopolhammeren kom fra en industrigruppe, som tæller Alcatel, Fujitsu, Samsung, Siemens, Sony, Telecom Italia, finske Sonera og France Telecom.

For EU-Kommissionen »forekommer det usandsynligt«, at de påtænkte aftaler skulle forhindre andre i at konkurrere på markedet.

Store spillere som Ericsson, Nokia og Motorola er nemlig ikke med i industrifællesskabet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen