Berlingske Business

EU kan stille krav om salg af mejerier

Konkurrence EU-Kommissionen har endnu intet hørt om Arlas og Campinas fusionsplaner. Ekspert mener, at det nye selskab kan blive tvunget til frasalg i eksempelvis Tyskland.

BRUXELLES: EUs konkurrencemyndigheder tillader næppe den store mælkefusion mellem skandinaviske Arla og hollandske Campina uden at stille visse betingelser. Det mener professor Peter Møllgaard, der er ekspert i EU-konkurrenceret ved Handelshøjskolen i København.

»Der er nogle markeder - nok særligt Tyskland men også Danmark - hvor de bliver meget store. Derfor kan man godt forestille sig, at de eksempelvis kan blive tvunget til at frasælge Campinas mejeri i Tyskland, Molkerei Köln-Wuppertal,« siger Peter Møllgaard.

I EUs generaldirektorat for konkurrencespørgsmål havde man i går endnu ingen kommentarer til fusionsplanerne.

»Vi har ikke fået nogen henvendelse endnu, og derfor kan jeg ikke sige andet, end at vi - når vi får anmeldelsen fra de involverede selskaber - vil følge den normale procedure,« siger Jonathan Todd, der er talsmand for konkurrencekommissæreren, hollænderen Neelie Kroes.

Tavshed vækker undren
Hos Arla i Danmark oplyses det, at man umiddelbart før gårsdagens pressemøde orienterede konkurrencemyndighederne i EU, i Danmark og i Holland.

Dermed har man altså ikke benyttet sig af muligheden for på forhånd at diskutere fusionsplanerne med EUs konkurrencemyndigheder, hvilket undrer professor Peter Mølgaard en smule: »Man kunne måske godt lige have stukket fingeren i jorden,« siger han.

I Bruxelles har man tidligere i år set, at fusionsprojekter er blevet unødigt komplicerede, fordi man ikke på forhånd havde rådført sig med de magtfulde myndigheder i Bruxelles.

Dette var blandt andet tilfældet, da den franske Lagardere-gruppe opkøbte en række forlagsaktiviteter i den kriseramte Vivendi Universal-koncern. Lagardere måtte siden efter pres fra daværende konkurrencekommissær Mario Monti frasælge en stor del af aktiviteterne, fordi man ellers ville have fået en for dominerende position på det franske marked.

Mens Arla og Campina kan blive for store, når det gælder konsummælk og andre detailprodukter i Tyskland og måske Danmark, kan også forretningsområdet for ingredienser til fødevareindustrien måske give anledning til konkurrencemæssige problemer.

Luc Morelon, kommunikationsdirektør i franske Lactalis, peger således på, at Campina-Arla bliver meget dominerende inden for handel med blandt andet kasein, lactose og mælkepulver.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen