Berlingske Business
17:42

EU-forslag: Fælles regler for børnepasning

Mangel på børnepasning i EU-landene bremser kvindernes deltagelse på arbejdsmarkedet, og det skal fælles mål på børnepasningsområdet være med til at afhjælpe, mener EU-Kommissionen.

For at hjælpe flere kvinder ud på Europas arbejdsmarked vil EU-kommissionen nu foreslå, at de 15 EU-lande opstiller fælles målsætninger for deres tilbud om børnepasning. Det fremgår af en dugfrisk rapport, som EU-kommissionen ventes at vedtage og lægge frem i Europa-Parlamentet i Strasbourg tirsdag.

Rapporten, der placerer Danmark i EUs elite på en række områder økonomisk og socialt, er kommissionens årlige status over EU-landenes indsats for på ti år at forvandle Europa til verdens førende region, hvad økonomi og uddannelse angår.

Nu er det ifølge EU-kommissionen på høje tid, at EU-landene gør noget for, at flere kvinder får adgang til arbejdsmarkedet.

"Manglen på børnepasning er blot et eksempel på faktorer, der påvirker kvinders deltagelse i arbejdsstyrken og som bidrager til eksistensen af en kløft mellem kønnene," hedder det i et udkast til rapporten. Her lægger kommissionen op til, at EU-landene i 2010 skal sikre pasning for ni ud af ti børn fra børnene er tre år og til de skal i skole, mens mindst en tredjedel af EU's børn under tre år skal tilbydes pasning.

Den ambitiøse udviklingsplan, der skal gøre EU til verdens mest konkurrencedygtige område, går under betegnelsen Lissabon-processen og er nu to år gammel.

Mens en del EU-lande halter langt efter de fælles målsætninger, er Danmark en del af EU's økonomiske og sociale spydspids. EU-kommissionen fremhæver blandt andet den høje danske beskæftigelse, samfundets investering i uddannelse - herunder den store udbredelse af computere med adgang til internet i danske skoler - og danskernes lave risiko for at blive ofre for social udstødelse.

Beskæftigelsen i Danmark ligger på den rigtige side af EU-landenes målsætning om, at 70 procent af alle kvinder og mænd skal være i arbejde. For kvindernes vedkommende satser EU-landene på at 60 procent skal være i arbejde i 2010 - i Danmark er flere end 70 procent allerede beskæftiget i dag.

I Italien er kun omkring 40 procent af kvinderne i arbejde.

Kun Danmark, Sverige, Portugal og Storbritannien opfylder i dag EU's fælles målsætning om, at halvdelen af de arbejdsduelige i alderen 55-64 år skal være i beskæftigelse.

På uddannelsessiden lå EU-landenes offentlige investeringer i uddannelse i gennemsnit på fem procent i perioden 1995 til 2000.

Sammen med Sverige, Østrig og Finland lå Danmark over EU-gennemsnittet, og Danmark er også stadig med i førerfeltet, hvad angår skolernes adgang til internet. I gennemsnit må 12 skolebørn i EU dele en computer med internetadgang, men i Danmark, Luxembourg, Finland og Sverige skal færre end ti børn dele en internet-computer.

Ifølge EU-kommissionens tal, der er fra 1998, lever millioner af europæere stadig i fare for at blive ofre for social udstødelse. Knap en femtedel af EU-landenes befolkninger, svarende til omkring 60 mio. mennesker, levede i 1998 tæt på fattigdomsgrænsen, men fattigdomstruslen varierede stærkt fra land til land. Mens 8 procent af danskerne risikerede social udstødelse var det tilsvarende tal i EU's fattigste områder helt oppe på 23 procent af befolkningen.

Rapporten om EU-landenes evne til at forbedre sig økonomisk og socialt er Kommissionens bidrag til det kommende EU-topmøde i marts måned i Barcelona i Spanien.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen