Berlingske Business

EU-ekspert: Brian på gyngende grund

Kulturminister Brian Mikkelsens forsøg på at udelukke internationale mediemoguler, når TV 2 skal sælges, ved at kræve »skandinaviske rødder« er »lalle-kriterer og nationalromatik« siger ekspert i EU-ret, lic. jur. Peter Vesterdorf

Selv om udbudsbetingelserne for salget af TV 2 slet ikke er på plads, så har kulturminister Brian Mikkelsen (K) i det forløbne år flere gange givet meget klare signaler om, hvilke krav, der i hvert fald vil blive stillet til køberen og ikke mindst, hvem han ikke ønsker sig som fremtidig ejer af TV 2.

Men ifølge EU-jurist og kontorchef i Håndværksrådet, Peter Vesterdorff, bevæger Brian Mikkelsen sig på gyngende grund, når han gør sig forestillinger om meget bevidst at kunne frasortere uønskede købere.

»Du kan godt vælge at invitere et udvalg af selskaber til at byde ved en begrænset licitation, men du kan ikke udelukke nogen efter et bestemt mønster,« siger Peter Vesterdorf.

Han er især rystet over, at kulturministeren tror han kan begrænse køberen til at komme fra skandinaviske lande. Så sent som på et såkaldt medietopmøde den 1. december sidste år, erklærede Brian Mikkelsen således, at Berlusconi er udelukket, fordi han er engageret i et politisk parti og sagde samtidig: »Vi udelukker ikke nogen, fordi de kommer fra et andet land. Men køberne skal have rødder i en skandinavisk medietradition.«

Konkurrence ikke følelser
Lige præcis den sidste udtalelse om »skandinaviske rødder« er ifølge Vesterdorf juridisk uholdbar:

»At tale om skandinaviske medierødder er fuldstændig totalt uanvendeligt. Det er lalle-kriterier og nationalromantik. Det hører ikke hjemme i en merkantil verden. Vi lever i noget, der hedder den Europæiske Union. Og EU bygger på fri konkurrence og ikke følelser,« siger Peter Vesterdorf.

Han vurderer, at Brian Mikkelsen på ingen måde vil kunne forhindre en ren international medieaktør i at overtage TV 2.

»Hvis Murdoch vil købe TV2, med alt hvad der er på Kvægtorvet og i København, så er det for at overtage det hele tilstrækkeligt, at opfylde kriteriet om indsigt i den danske medieverden, for med købet følger jo danske journalister og en ledelse med indsigt i den danske mediverden,« siger Peter Vesterdorf.

Han understreger, at EU ved et salg af en statslig station som TV 2 kræver, at det skal ske på åbne, objektive og ikke-diskriminerende vilkår.

»Og det er altså ikke særligt objektivt at vælge den, man selv ønsker. Du bliver nødt til at have nogle håndgribelige betingelser. Så alle ideer om, at Brian Mikkelsen, han mener, at han kan skalte og valte, det giver jeg ikke meget for.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen