Berlingske Business
14:47Blandede signaler op til amerikansk børsåbning

Etikbase lakker mod enden

En database til fælles brug for virksomheder og forbrugere over virksomheder med særligt ansvar står foran lukning.

Det lyder pænt, og intentionerne er sikkert vældig gode, men i praksis er det åbenbart sværere at få det til at løbe fornuftigt rundt.

Således overvejer Forbrugerstyrelsen, om den såkaldte etikbase over virksomheder skal lukkes i hvert fald i offentligt regi.

Direktør i Forbrugerstyrelsen, Louise Holck, oplyser, at der lige nu er stærke overvejelser om at lukke basen med det lidt særprægede navn: www.csr-scorecard.org.

»Vi er ikke sikre på, at det er en opgave at drive den i offentligt regi. Det overvejer vi for tiden, og vi træffer en beslutning herom inden længe,« siger Louise Holck.

Indtil nu har det kostet cirka 7,4 mio. kr. at udvikle og drive basen i perioden 2000-2004. Heraf blev udviklingsomkostninger svarende til 3,4 mio. kr. dækket af den oprindelige udviklingskontrakt under ErhvervsfremmeStyrelsen, oplyser Louise Holck.

Selv forklarer Forbrugerstyrelsen, at den har udviklet et redskab til den etisk bevidste forbruger og til de virksomheder samt organisationer, der gerne vil informere om, hvad de gør for »samfundsansvaret.«

»Med Etikbasen har du som forbruger mulighed for at få et overblik over virksomhedernes etiske holdninger og samfundsansvar. Som virksomhed kan du vise, hvad du gør,« fremgår det af hjemmesiden.

Af virksomheder og organisationer, der er listet, kan nævnes:

COOP Danmark, Forbrugerstyrelsen, ENGODSAG.DK ApS, Forum Advokater, GE Capital Bank, Irma, IT Univers, Lån & Spar Bank, MERKUR - Den Almennyttige Andelskasse, Novo Nordisk, OK a.m.b.a. og Politiken med flere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen