Berlingske Business

Erhvervslivet køber bærbare

Mobile medarbejdere i danske virksomheder har en stor del af æren for, at salget af bærbare computere vil overskride salget af PCer. Men de tager ikke skridtet fuldt ud, siger Anders Elbak, senioranalytiker hos analysefirmaet IDC Nordic.

»Vi forventer høje vækstrater for salget af bærbare computere også i første halvdel af 2005, men mod slutningen af året vil der nok komme en ny opbremsning. Til en vis grad bliver der stadig skiftet ud i virksomhederne, og den generelle tendens er, at man vælger bærbare computere. Men tallene viser også, at især de store virksomheder holder fast i de stationære PCer« siger Anders Elbak.

Risikoen for at få den bærbare stjålet vægter her, ligesom det afskrækker, at nogle bruger de bærbare fra den private ADSL-forbindelse, som ikke nødvendigvis har samme sikkerhed som firmaet. Når salget af stationære computere falder, skyldes det blandt andet, at skrivebordscomputere holder længere. Det er langt lettere at skifte dele ud i en stationær PC, som derfor kan overleve med tekniske »ansigtsløftninger« i måske op til ti år. Salgstallene gælder »rene« PCer, ikke løsdele til opgraderinger og til selvbyggerne, som stadig har et vist marked.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen