Berlingske Business
17:42

Erhvervs- bureauer forstår ikke SAS

Konkurrenterne er afventende, og de danske erhvervsrejsebureauer, som køber for fire millarder billetter hos SAS, forstår ikke den dybere mening med at gå over til nettopriser fra årsskiftet og droppe provisionen.

SAS vil forenkle sin distribution, have flere til at bestille deres flybilletter over internettet, og fra årsskiftet sælge til nettopriser til rejsebureauerne.

Nettopriserne bliver de samme som i dag, hvor der blot hos agenterne lægges fire hhv. syv pct. på i provision, alt efter om det er til Europa eller oversøiske rejsemål. Hvis kunderne fra årsskiftet alligevel bestiller direkte hos SAS, via telefon (skrankesalget er lukket), koster det 350 kr. hhv. 650 kr. pr. billet. Det er nyt i forhold til i dag, da SAS ikke opkræver noget ekstra.

Hvad bureauerne vil opkræve for salg og service er op til dem selv - og ikke mindst til konkurrencen på markedet.

»Vi kan ikke se besparelsen for SAS, når priserne sænkes med det beløb, man hidtil har givet i provision. Vi forstår ikke, at SAS vil være første store luftfartsselskab i Europa, som indfører nettopriser. Især ikke når man ved, hvilke andre problemer SAS har at tumle med for tiden,« siger adm. direktør Axel Chr. Rasmussen fra Weco-DSB og Gebta, Sammenslutningen af Erhvervsrejsebureauer i Danmark, med et årligt indkøb af SAS-billetter for ca. fire milliarder kroner.

»Vi er overvejende imod, fordi det også er forvrirrende for kunderne, og det resulterer næppe i lavere udsalgspriser. Med mindre folk da vælger at gøre det selv med reservering og billetkøb. Som store erhvervsbureauer har vi i forvejen særaftaler, men den ny ordning kan ikke undgå at skabe tvivl hos kunderne. Konkurrence er fin for mig, men hele processen ender med at blive mere uoverskuelig, end den var i forvejen.«

Axel Chr. Rasmussen finder det dog positivt, at SAS selv vil tage ekspeditionsgebyrer for ikke at skabe konkurrence med sine agenter, der indtil nu har 80 procent af det samlede SAS-salg.

Meget vil afhænge af, hvad de øvrige flyselskaber finder på.

»Det ved vi ikke endnu. Vi går i tænkeboks hen over sommeren,« siger salgsdirektør Keld Moesgaard Christensen fra Maersk Air. »Vi er interesseret i fortsat at have et godt forhold til rejsebureauerne.«

SAS' nærmeste partner i Skandinavien er Lufthansa, som mellem Tyskland og Skandinavien deler indtægter og udgifter.

»Vi er underrettet om SAS-systemet, og nu er det op til vort hovedkvarter i Frankfurt at finde ud af, hvordan vi matcher udspillet,« siger direktør John Nielsen fra Lufthansa i Danmark.

Direktør Palle Christensen fra SAS i Danmark er ikke overrasket over reaktionerne: »Vi har været i dialog i lang tid med bureauerne, nogle er mere enige med os end andre. Vort ønske er overskuelighed med priserne, ikke mindst set i forhold til lavprisselskaberne. Endelig er det da ikke nogen hemmelighed, at vi gerne vil have flere passagerer til at bestille direkte på nettet. Det tjener både kunderne og vi på.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen