Berlingske Business

Enorm værditilvækst

Ifølge Orkla værdiansatte fire analytikere i 2000 værdien af egenkapitalen i Orklas bryggerier til 6,5 mia. norske kr.

Det skete i forbindelse med, at selskabet for tre og et halvt år siden indgik joint-venture-aftalen med Carlsberg.

Ved bruddet med Carlsberg realiserer Orkla sin andel for 17,5 mia. norske kr. (15 mia. danske kr.) ved at sælge de 40 pct. aktier til Carlsberg. For Orkla er det en værdistigning på 11 mia. norske kr. Værdistigningen fra 6,5 mia. kr. til 17,5 mia. kr. giver Orkla et årligt afkast på 28 procent på det korte øleventyr.

Orkla vil efter sin generalforsamling i foråret udbetale 5 mia. kr. i ekstraordinært udbytte. Resten af pengene går til nye opkøb.bso

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen