Berlingske Business

Endnu et rædsomt regnskabsår i Royal Scandinavia

2003-04 blev endnu et rædselsår for Royal Scandinavia, der året før havde et rekordunderskud på 210 mio. kr. Derfor forsinkes frasalget af Royal Copenhagen og Georg Jensen måske med flere år.

Det trækker gevaldigt ud med at vende økonomien i de tilbageværende virksomheder Georg Jensen, Royal Copenhagen, Holmegaard, Orrefors og Kosta Boda i den gumpetunge koncern Royal Scandinavia.

Alt tegner til, at der derfor nemt går tre til fire år, før den økonomisk hårdt pressede samling af kunstindustrivirksomheder i komplekset Royal Scandinavia får overskud, og alle virksomheder er solgt.

»Planen er, at vi skal sælge virksomhederne i Royal Scandinavia med overskud og ikke med tab,« siger administrerende direktør Flemming Lindeløv fra Royal Scandinavia.

Det netop afsluttede regnskabsår 2003-04 blev igen et rædsomt år for gruppen, hvis hovedaktionær er investeringsselskabet Axcel, erfarer Berlingske Tidende.

Men det forgangne år var dog knap så rædsomt som 2002-03, hvor der var et underskud på 210 millioner kroner ud af en omsætning på to milliarder kroner.

Det er det efterhånden utålmodige Axcel, der bestemmer tempoet i frasalgsprocessen. Planen er, at Royal Scandinavias endnu ikke solgte virksomheder skal sættes til salg inden for de nærmeste år.

Inden for det seneste år er det lykkedes administrerende direktør Flemming Lindeløv og hans sekundant, økonomidoktoren Erik D. Jensen at få solgt det italienske glasværk, Venini, og den svenske keramikproducent, Höganäs og Boda Nova. De har sammen med ejendommene på Amager Torv, fabriksbygninger på Frederiksberg og andre grunde indbragt Royal Scandinavia 1,1 milliard kr. inden for to og et halvt år.

Georg Jensen mest værd
Men Axcel og de øvrige ejere, Carlsberg og den svenske Rausing-familie, må formentlig vente til 2007-08, inden danske Royal Copenhagen og svenske Orrefors og Kosta Boda kan sælges.

Tidshorisonten for afhændelse af Georg Jensen er endnu længere og falder sammen med det tidspunkt, hvor der ventes overskud i Royal Scandinavia. Det vil sige om tre til fire år fra i dag, hvis alt går vel. Georg Jensen er i øvrigt den virksomhed i Royal Scandinavia Gruppen, ejerne venter er mest værd.

»Georg Jensen er sølvfadet i hele vores forretning,« siger Flemming Lindeløv.

Økonomisk er det så småt begyndt at gå den rigtige vej med Georg Jensen, der i 2002-03 fik et driftoverskud på 56 millioner kr. Underskuddet var lidt mindre i 2003-04.

Men det går fortsat helt ad pommern til i Royal Copenhagen, der fik et rekordunderskud på knap 100 millioner kroner i 2002-03. Underskuddet i 2003-04 var dog knap så stort.

»De sidste otte måneder af 2003-04 har vi konstant på omsætning ligget over samme periode sidste år,« siger Flemming Lindeløv.

Direktøren ønsker hverken af kommentere underskuddets størrelse eller regnskabet overhovedet, før det offentliggøres i januar/februar 2005.

Utålmodige ejere
Investeringsselskabet Axcels filosofi med at købe virksomheder op er at eje dem fire til fem år og derefter frasælge med gevinst. Siden Royal Scandinavia i begyndelsen af 2001 blev afnoteret fra Fondsbørsen er det økonomisk set gået voldsomt ned ad bakke. Forklaringerne eller som nogen vil sige, bortforklaringerne er mange: Strategiske slingrekurser, ledelsesskift, lungesygdommen SARS i Asien, terrorangrebet i USA, Irak-krigen, faldende dollarkurser og mindre købelystne kunder.

Men alt tegner nu til, at frasalget sker med et par års forsinkelse.

At det er gået så skævt for Royal Scandinavia, er en slem bet for investeringsfonden Axcel-gruppen, der ejer godt og vel 80 procent af aktierne. Carlsberg ejer knap ti procent og svenske Rausing lidt mindre. De tre aktionærer har længe været utålmodige med det skrantende foretagende og vil meget gerne ud af Royal Scandinavia.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen