Berlingske Business
17:16

Endelig for egen regning

Endelig for egen regning - 1
MICHAEL RING, født 29. december 1959, ny hovedaktionær i kunstindustrifirmaet Stelton. Uddannet hos ØK. Har siden bl.a. arbejdet for Søren T. Lyngsø, Hilti og Royal Scandinavia/Georg Jensen. Gift, far til to. <br>

Efter 25 års tilløb hos ØK, Søren T. Lyngsø, Hilti og Georg Jensen satser Michael Ring alle sparepengene på at sætte turbo på kunstindustrivirksomheden Stelton.

Hvem der blev træt af hvem, da den nu 44-årige Michael Ring sidste sommer forlod Royal Scandinavia-sølvsmedien Georg Jensen er der - alt for typisk for dansk erhvervsliv - lagt låg over fra begge sider.

Men nu kommer han i hvert fald igen - for egen regning.

Michael Ring har satset alle spareskillingerne - og som han selv siger: pantsat selv hunden - for at blive hovedaktionær i kunstindustrivirksomheden Stelton, skabt med stædighed og karisma af den verdensberømte danske arkitekt Arne Jacobsens stedsøn, den snart 70-årige Peter Holmblad.

Nu står Ring næsten nøgen på scenen, når han forfølger et mål om at ville sætte turbo på Stelton, der efter hans egen plan skal tredobles i omsætning på bare fem år.

Velkvalificeret
På papiret ser han særdeles velkvalificeret ud til opgaven. Fåborg-drengen startede sin erhvervskarriere som 19-årig i ØK, hvor han efter uddannelse oveni på Handelshøjskolen i København, som officer i livgarden og endnu mere efteruddannelse i marketing på et amerikansk universitet nåede både at blive udviklingschef i Los Angeles og økonomidirektør.

Som bekendt kollapsede ØK som et nærmest nationalt chok i 1990, hvilket bare fik Ring til at gå i skole endnu en gang: Han tog en MBA på den berømte lederskole IMD i Lausanne, der i øvrigt i særlig grad tiltrækker iværksættere og arvinger i familiefirmaer.

Tilbage i Danmark fik han job som divisionsdirektør et par år hos Søren T. Lyngsø, og så blev han headhuntet til et job som adm. direktør for værktøjsgiganten Hiltis danske afdeling - og senere i Tyskland, en virksomhed, han stadig taler meget varmt om.

Satte fart i Georg Jensen
I 1999 lod han sig lokke hjem til Danmark som koncerndirektør i Royal Scandinavia, hvor han blev sat til at lede moderniseringen af Georg Jensen.

Det blev en markant runde med bl.a. mange nye produktlanceringer af både hittet, fusionsringen, og et Georg Jensen-herrearmbåndsur, der blev voldsomt markedsført med hjælp af danske sportsstjerner som Le Mans-stjernen Tom Kristensen og guldsejleren Jesper Bank.

Michael Ring fik for indsatsen en lille håndfuld gode bestyrelsesposter, bl.a. i Toms Gruppen.

Han forlod Georg Jensen med ry for at have skabt Royal Scandinavias bedste »guldæg«.

På dybt vand
Men det er også en sandhed, at det sidste regnskab fik etiketten »utilfredsstillende«, og kun viste overskud, fordi man havde en ekstraordinær indtægt på 58 mio. kr. på salg af et datterselskab i Italien, der havde et stort aktiv i mursten.

Hos Georg Jensen viste Michael Ring stor sans for at få mere fart i at få kunstindustriprodukter frem til butiksdisken - og for at bruge de designkræfter, der var til rådighed. Danmark har også en stor reserve af designere, der meget gerne vil være den næste Arne Jacobsen eller Erik Magnussen, og nu skal det så bare vise sig om talentet er stort nok, både deres og hans.

Det er sjældent mindre tidskrævende at være iværksætter end ansat direktør, så Michael Ring vil nok den kommende tid være en smule mindre til rådighed for familien på Rolighedsvej i Skodsborg, hustruen, der er ansat hos en kiropraktor, og teenagebørnene på 15 og 17.

Han må nok også for en periode skrue lidt ned for favorithobbyen - sejlads fra Vedbæk på Øresund i en gammel OK-jolle om vinteren - og en god vens Luffe 43 om sommeren.

Med investeringen i Stelton er han ude på sit livs dybeste vand, og nu skal det bevises, at alle de opsamlede teoretiske og praktiske erfaringer kan blive et veldesignet guldæg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen