Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

En web-guru med en mission

Det var en veloplagt Jacob Nielsen, der for første gang i to år stillede på dansk grund foran 250 interesserede konferencedeltagere i Den sorte Diamant. Gennem en god blanding af formaninger, brugervenlighedsberegninger og skrækeksempler formidlede Nielsen på sin mantra gennem 20 år: Godt interaktionsdesign starter med brugernes behov og ønsker.

Jacob Nielsen har lige købt en ny bil. En dyr BMW, som det formentlig har kostet milliarder af dollars at designe. Som en ny og smart funktion skal man for at starte sætte sin nøgle i og efterfølgende trykke på en startknap for at starte bilen. Det er anderledes end at dreje nøglen, men det finder man da ud af. Anderledes besværligt er det, når man stopper og vil tage nøglen med sig. Først skal man trykke på stopknappen, hvorefter motoren stopper. Men man kan ikke, som man skulle tro, trække nøglen ud. I stedet skal man trykke nøglen ind, hvorefter den langsomt og elegant glider ud, så man kan tage den med.

Med dette eklatante eksempel på brugerfjendtligt design indledte Nielsen en dag, der stod i brugervenlighedens tegn. Eksemplet illustrerede, at brugervenlighed i design er ikke et krav, der begrænser sig til web-sites, men noget der bør tænkes på i overalt omkring os i hverdagen.

Den danske profet

De seneste 20 år har Jacob Nielsen rejst verden rundt og udbredt sit budskab om brugervenligt design, og han virker vitterlig som en missionær.

Som profeter flest har Nielsen da også fået en del kritik for sine udmeldinger. Hans evne til at tale i overskrifter og hans klokkeklare idealistiske holdning til emnet har vundet ham en status af web-design-revser. Og revser er han bestemt også, men man kommer ikke uden om, at han er en af de brugervenlighedseksperter i verden, der har flest brugervenlighedsundersøgelser at basere sine udsagn på. Nok optræder Nielsen profetisk, men det er en profet med en kolossal empirisk baggrund.

Top ti over webdesignfejl 2002

Nielsens evne til iscenesættelse fornægter sig ikke. På bedste amerikanske talkshow-vis afslørede Nielsen sin top ti over de største designfejl anno 2002. Topscoreren blev e-handelssites, der glemmer at oplyse priserne på produkterne. Generelt er det kendetegnende for designfejlene, at de alle er relativt simple at tage højde for, hvilket tjener til at understrege det overordnede budskab: At sikre brugervenlighed i sit design er billigt.

"Vidunderlige investeringer"

På programmet stod også en gennemgang af tilbagebetalingen ved brugervenlighedsinvesteringer, det såkaldte Return On Investment, ROI. Essensen af den matematiske gennemgang var, at brugervenlighedsinvesteringer med Nielsen ord er en "vidunderlig type af investeringer" af den simple grund, at de altid betaler sig. Selv dårligt gennemførte brugertest giver et ROI på 30% og velgennemførte test kan give pengene op til 19 gange igen. Nielsen tilfører sine noget løse beregninger stor troværdighed ved at begrunde dem i et overvældende datagrundlag. Det var formentlig få af de 250 deltagere, der ikke gik derfra med en overbevisning om at brugervenlighed betaler sig.

En mand med en mission

Nielsens evne til at nå ud til sit publikum, bunder delvist i hans karismatiske natur og evner til at iscenesætte sig selv. Men bag den lidt amerikaniserede præsentationsteknik er det tydeligt for enhver, at der ligger et engagement og en tro på budskabet som ikke er påtaget.

Nielsen leverer sit budskab klart og utvetydigt, og det er svært ikke at give ham ret. Han fremviser en ildhu en idealist kan fremvise, og han ser oprigtigt skuffet ud, når han stadig ser websites med designfejl som han advarede mod for tre år siden.

Man er ikke i tvivl: Nielsen er en mand med en mission.

Vi vinder krigen

Der var ingen revolutionerende nyheder at finde i Nielsens program for dagen. Kritiske tunger vil hævde at det er det samme budskab som altid og at formen også stort set er den samme. Kritikken er berettiget, men det rører ikke ved budskabets gyldighed. Nielsen siger ikke noget revolutionerende, men man bør ikke glemme at hans pointer er gode - også selv om han har fremsat dem før.

Men hvor er brugervenligt webdesign så på vej hen? Nilsen leverede svaret med maner, da han sluttede dagen med, med et glimt i øjet, at knytte næven ud mod publikum og konstatere "udviklingen er imod bedre webdesign. Det går ikke så hurtigt som forventet, men vi vinder krigen!"

Jacob Nielsens website: www.useit.com

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen