Berlingske Business
17:42

En stol der skal give mening

Gode oplevelser er guld værd - det har turistbranchen været klar over i mange år. Men hvad det præcis er, vi drømmer om at opleve, har været lidt mere diffust. Indtil nu.

Hvis dit besøg her i dag var en stol, hvordan så den så ud?

Det er et af de spørgsmål, som 7.500 mennesker i Tivoli, Bakken, Bon Bon Land, Zoologisk Have på Fyn og henved 30 andre turistattraktioner sidste sommer blev spurgt om.

Hvorfor? Fordi de fleste mennesker ikke er ret gode til at beskrive deres oplevelser i ord, og hvis man vil høre deres mening, må man gå alternative veje.

Det er lige, hvad man har gjort. Institut for Marketing på Syddansk Universitet - med professor Dominique Bouchet i spidsen - har sammen med en række danske turistattraktioner og -institutioner udviklet en helt ny metode til at måle noget så diffust som oplevelser.

»Vi har mange gange følt, at ordene omkring oplevelse var ret fattige,« siger en af initiativtagerne, direktør Kim Folmann fra FYNTOUR - et selskab, der har til formål at fremme udviklingen af turismen i Fyns Amt.

»Vi siger, at det var en fed oplevelse eller en kanonoplevelse, men vi er ikke ret gode til at udtrykke det mere nuanceret.«

Med en bevilling på fem mio. kr. fra Erhvervsministeriet fik Syddansk Universitet den udfordring at udvikle en undersøgelsesmetode, hvor man ikke kun måler kundernes tilfredshed, men også måler selve oplevelsen.

»Man laver masser af undersøgelser, hvor man måler, hvor tilfredse eller utilfredse folk er, men det gør det ikke lettere at finde ud af, om der skal være en elefant i Zoologisk Have, eller om det ville være bedre at forklare noget mere om de dyr, der er der i forvejen,« siger Dominique Bouchet.

Hele vores personlige bagage er afgørende for svarene. Mere eller mindre ubevidste forestillinger fra vores barndom, forestillinger om hvem man selv er og ikke er, og hvilke værdier man står for og gerne vil stå for.«

»Disse dimensioner har jeg oversat til billeder, og sammen med en tegner har jeg udarbejdet 24 plancher med fire tegninger på hver, som fremprovokerer nogle tanker, der tvinger folk til at vælge eller udtale sig,« fortæller Dominique Bouchet.

»Med denne undersøgelse kan man for eksempel nu finde ud af, om unge vil have flere »unge« forlystelser, når de går i Tivoli, eller om de modsat leger, at de er gamle, når de går i Tivoli. Hvis det er tilfældet, skal man jo ikke satse på flere »unge« forlystelser.«

Svarene fra de 7.500 besøgende er også blevet sammenholdt med virksomhedernes svar på, hvem de tror, deres besøgende er, og hvad de tror, deres gæster forventer og gerne vil have mere af. Om der for eksempel skal være mere af det sjove eller mere fordybelse.

»Og her var der nogle, der blev overraskede. De var på vej med endnu mere pjat og ballade, men kundernes ønsker gik i den modsatte retning,« fortæller Dominique Bouchet.

»Processen har givet dem en meget større forståelse for deres eget produkt og deres relation til kunderne.«

Undersøgelsesmetoden ligger nu fast. Herefter skal prototypen videreudvikles, så den kan blive til en hyldevare, som mange flere kan benytte sig af. Men Dominique Bouchet har flere planer:

»Det kunne være interessant at etablere et center i Danmark, hvor man samler ekspertise, så man i stedet for simple analyser med traditionelle spørgsmål vil blive i stand til at beskrive en bred vifte af oplevelser, forestillinger og forventninger. Man kunne undersøge, hvordan ældre oplever et plejehjem, og hvordan samme plejehjem opleves af børnebørn og de ansatte på plejehjemmet.«

Man er forbruger med drømme om gode oplevelser, hvad enten man er i Tivoli, på hotel, på plejehjem eller på hospital.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen