Berlingske Business

En skattebesparelse for de rige

Ejendomsinvesteringsprojekter har fået et bedre ry ifølge direktør Jan Mølholm Hansen fra Habro. Selskabet sælger her lige før årsskiftet og skatteberegningen blandt andet en engelsk hotel-ejendom i anparter.

Hvordan går det med tegningen til hotelprojektet?

»Det går godt. Vi mangler at sælge den sidste tiendedel, og vi udbyder et nyt hotelprojekt fra i dag, som skal være udsolgt inden nytår.«Hvor mange penge skal man have op af lommen for at være med?

»Man skal ikke have nogen penge op af lommen. Den skattebesparelse man får i år, overstiger indbetalingen man skal foretage, men man påtager sig en hæftelse og en risiko i forbindelse med tegningen. Hvis projektet forløber planmæssigt, og lejen og ejendommen stiger i værdi, vil man få udlodninger fra projektet, der overstiger den skat, man skal betale senere.«Det lyder næsten som at vinde i lotteriet?

»Det er det ikke. Man påtager sig en erhvervsmæssig risiko og får det fuldt finansieret. Hvis det forløber som forventet, så skal man ikke selv have penge op af lommen, og forløber det anderledes end forventet kan man risikere at skulle have penge op af lommen.«I hvor mange af jeres projekter har investorerne selv skullet have penge op af lommen?

»Vi har ikke haft nogen af vores 18 projekter, hvor det har været nødvendigt med ekstra indbetalinger.«Hvordan bekæmper i branchens dårlige ry ?

»Branchens ry er blevet klart bedre igennem 1990-erne, og nu har de seriøse selskaber i branchen etableret den nye forening (Danske Ejendomsprojektudbyderes Brancheforening, red.) for at indføre selvregulering, som man kender det i advokatbranchen. Der stilles skrappe krav til vores prospekter. Vi er meget tilfredse med foreningens etablering, og det har også en effekt på salget.«Hvem deltager i jeres projekter?

»25 procent af vores investorer har formuer på over 100 millioner kroner, en tredjedel består af revisorer og advokater, og den sidste del er folk i vellønnede job - typisk direktører - som tjener en mio. kroner eller derover om året.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen