Berlingske Business
17:42

En rigtig weekend-fornøjelse

90.000 ventes at gæste Roskilde Dyrskue, der åbnede torsdag. Vores udsendte medarbejder fik ikke sit planlagte solointerview, men en oplevelsesrig rundtur i landbrugets største udstillingsvindue, der er tilbage efter sidste år at måtte nødlukke på grund af faren for mund- og klovsyge. Vor udsendte anbefaler en weekendtur til Roskilde, selv om han ikke fik sit planlagte solointerview.

Weekend-

fornøjelser

Nu er hun jo nærmest helt lovlig, hende Kakao. Og hendes medsøstre Vanille og Naturel. Altså de tre piger, der lopper prisen på en liter u-fed mælk op i Cola-klassen. Men hvad siger hun selv til klager og virak om hendes evne til at få teenagedrenge til at forsage kulsyren?

Klokken otte i går åbnede portene til Roskilde Dyrskue. Man kan sige meget om Kakao, men morgenfrisk er hun ikke - hun var ikke blandt de første, der dukkede op.

Dyrskuepladsen, hvor Roskilde Festival om en lille måned forvandler det hele til smat, skal denne weekend trampes igennem af små 90.000 danskere i landbrugets største udstillingsvindue.

Her kan en lille dreng kravle op og sætte sig ved rattet ovenpå 288 heste med hjul så store som Rundetårns diameter. En enpersoners med soltag og den leveres endda gratis med hvide plader. Far kan se på havetraktor til 10.000 kr., men den er så uden græsopsamler.

Hvad villahavetendensspotterne, som tager billeder til Bauhaus' og Silvans tilbudsaviser, endnu ikke har opdaget, er den dobbeltcarportstore Massey Ferguson 7278RS mejetærsker med indbygget plads til 10.500 liter afklip.

Prisen, ja hvem taler om prisen, men den er altså 1.403.000 kr. Før moms, selvfølgelig.

At krejle som livsstil

»Du ved, bønder går meget op i prisen. De forhandler og krejler ned til den sidste 25-øre, når de køber mejetærsker eller traktor. Men pris er ikke alt, for dem tæller farven på køretøjet også. Og når prisen er på plads, så siger de: Ja, så vil jeg også gerne have den leveret i sølvgrå,« fortæller Niels Degn, der lever af de benhårde forhandlinger og har otte tons store Valtra-traktorer med på dyrskuet.

Niels Degn ligner en årvågen mand. Hans maskiner kunne have været med i Månebase Alpha og ser ud til at være designet af en italiensk sportsvognsfabrik; heller ikke han har set skyggen af Kakao, men brunt holdt også allerede i 1950'erne op med at være modefarve blandt landbrugsmaskiner.

I den anden ende af Dyrskuepladsen kåres årets bedste Præmiemalkekøer. Dommerne ser på fodertilstand, ydeevne og bygning. Stadig ingen Kakao, men en automatisk malkestald. Her har de afskaffet kopattehivetræk-ogslipassistenterne, væk er treben og faste rutiner for bonden med at sætte sugende malkemaskiner på yverne for at levere råmaterialet til kvarte madpakkeportioner, supermarkeder og det der kendte på nye flasker, som Kakao reklamerer for.

Malk en ko

I den fuldautomatiske udstillingstald traver køerne af sig selv ind i en funklende blå og stålglimtende indretning, hvor robotarme griber fat om patterne og malker ud. De står i kø, dyrene. Og tilskuerne lige så.

I samme store Dyrehavelågefarvede stald rundes barnehænder i forundring over, hvor let det egentlig er at få mælk uden flasker, pap og kølemontre. Bøj tommel, pegefinger og langemand, skub langemand nedad i faste, glidende bevægelser. Ud kommer mælken fra ko 574, der hver dag kan yde 19,6 liter mælk. Men næppe med det tempo, selvmalkerne præsterer.

»Værst er mændene, sjovt nok. Men de famler altid nervøst,« griner koens ejermand, der er med i showet og står under det håndkrevne papskilt: Prøv og malk en rigtig ko.

Det går bare for langsomt og alle og enhver ved, at mælken kommer fra Arla.

»Jeg har set hende, men ikke i dag,« fortæller truckchauffør Johnny. Han har ikke taget navneforandring, bare fordi hans lastbil til forveksling ligner den fra rejseholdet.

Men Johnny kører mælkebil, en ordentlig kleppert, der reklamerer for Arla. Nu er vi tæt på.

En Volvo NL12 Intercooler bygget efter bogbus-model med udfoldelig bagdel, ganske som Rejseholdets. Indeni er man med tegnefilm, monitorer og mejeristemning på sporet af mælk, en demonstrationslastbil, der viser børn, hvordan køerne lever.

Arlas multimediebus pirrer hver en sans. Næsten, for lugtesansen har reklamefolkene klogt valgt fra.

»Jeg ved ikke, hvad hun laver i dag, heller ikke Vanille og Naturel. Men de var med sidste gang, da vi holdt inde ved idrætsparken,« siger Johnny, der gætter på, at de tre piger læser.

Så ved du måske, hvad Kakaos yndlingsbog er?

»Næe, det talte vi godt nok ikke om,« erkender Johnny med et lumsk smil.

Lad det bare være ren forbrugeroplysning: Kakao eller ej - her er masser af gode tasker. Både i plastic og naturel, de er med på det enorme kræmmermarked, som også er en del af dyrskuet.

Det er lige her, hvor alle varerne mærkelig nok er mærket med før- og nupriser. Et par waders i neopren til blot 499,00. Spar en tusse. Som om, dyrskuet havde været i gang i flere dage og priserne var raslet ned på grund af svigtende omsætning.

»Der er mange, der tjener penge her. Men for os, der arrangerer det, er det ikke en gylden forretning,« fortæller Roskilde Dyrskues pressetalsmand Ole Thestrup Smidt.

Roskilde Dyrskue varer lige til søndag aften. Ud af motorvejen mod Roskilde, følg de gule skilte, hvor politi og civilforsvar sammen sørger for, at enhver nok så tohjulstrukket familiebil ender sikkert på en bumpende parkeringsmark med nedkørte stubbe.

Parkering er gratis, og lad nu bare det med pengene ligge lidt. Landbrugets indtjening styrtdykker. Men markedet virker derude på pladsen. Her bedømmes alle slags dyr med samme interesse og videnskab som på en international katteudstilling. Hvis tyrens afkom får præmier, bliver sæden mere værd. Ja, alt kan købes. En billet koster 75 kr., børn under 14 år er gratis.

Børnene trives

Selv hønsene præmieres, men Sebastian Jensen på fire og et halvt er ligeglad, alle høns er sjove, og han stikker sit runde hoved ned til de puttesyge dværghøns og er da ligeglad med dommernes blyantskommentarer om, at kroppene kunne savne fylde.

Tæt på æglæggerne i smådyrsarealet, i en odeur af norsk ost, ligger Boer Buk nummer 00453 og snorksover. Prøv lige at sige det tre til fire gange hurtigt efter hinanden med let jysk accent: Boer Buk.

Traditioner

Sådan er det her ude på landet. Dengang dyrskuet blev holdt på Bellahøj midt i Hovedstaden, kravlede byens smådrenge under hegnet og forundredes over naturens gang blandt tyre og hingste. Fortælles det i skuets åbningtale. Så er tonen ligesom lagt.

I det rolige hesteområde, hvor avlsklubber og racefans samles med næsten bellevuesk stemning, står skuets højeste mål. Den 1,90 meter høje hest som lyder navnet Vimse og får sig et brusebad til stor fryd for småpiger og mødre, der klapper mulen imens. Og bruseren? Ja, det er en tysk fabrikeret gul satan af en højtryksspuler - den slags, der stadig er flere af end mejetærskere og overskrævsgræsslåmaskiner i villakvarterne.

Øl og leverpostej

Så er der mere Anders And-idyl over en konkurrence om den bedste leverpostejsopskrift. På en måde er det også rart at se, at standpersonalet fra Danske Ølentusiaster stadig står op, om end støttet til barkanten. Men Kakao er heller ikke her.

Trods bestikkelsesforsøg mislykkes missionen totalt, da vi finder et teltfuld af Arla-ansvarlige. De kan ikke købes til at lade os få et kvikt solointerview med Kakao, ja det ta'r ikke mere end fem minutter, lokker vi i bedste suparmarkedsstil. Og det er dog der, hun rives af hylderne.

Ude på pladsen starter vi et vedholdende rygte om, at Kakao og Vanille og Naturel dukker op søndag klokken 12. Og hvis pressen har nogen som helst magt, så fanger Arla det lille hint.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen