Berlingske Business

En moderne kvinde i telesektoren

Fysisk sidder TDCs marketingdirektør, Rikke Dalsgaard sammen sted som de tidligere KTAS-telefonistinder. Her hører sammenligningen op. Hun er betydeligt bedre lønnet, bestemmer mere og er uofficiel Danmarksmester i brug af reklamekroner i 2004.

TDC er nok landets eneste aktive teleselskab, der kan prale med at have en telefonistindegård.

»Det er som at sidde i et parcelhus,« siger koncernmarketingdirektør Rikke Dalsgaard, hvis kontor med hvælvede vinduer vender ud mod gården. Til sommer, som sidste led i opbygningen af koncernmarketingafdelingen, bliver gården forsynet med havemøbler.

Rødstensbygningen i Nørregade er et monument over telefoniens udvikling i Danmark. Den står i tung jugendstil fra forrige århundredeskifte, men indvendig er der skudt lofter ind i de tårnhøjloftede lokaler.

Men bare rolig. Der er stadig højt til loftet i TDC. Det er suverænt Danmarks største teleselskab, også selvom det har tabt markedsandele siden telesektoren blev endeligt liberaliseret for otte år siden. Fra monopol til konkurrence kan det kun gå nedad, men for at fastholde sin position har TDC tæppebombet med reklamer i alle mulige medier.

Ifølge de seneste tal fra Gallup er TDC den annoncør i Danmark, der har brugt flest reklamekroner i 2004, over 267 mio kr., og det er 57 pct. mere end sidste år, hvor de også lå højt.

Stolt
Rikke Dalsgaard nægter ikke, at TDC bruger mange penge på reklamer. Tværtimod er hun stolt af det, men vil ikke kommentere de konkrete tal. »Det gør vi aldrig i TDC«.

Hun vil dog sige så meget, at eftersom Gallup kun måler på volume i TV, dagblade, osv. og ikke har adgang til oplysninger om rabatter og til de samme tal, som hun har, kan hun se, at TDC har fået mere for sine reklamekroner.

»Jeg ved nemlig positivt, at vi ikke brugte flere penge i år end sidste år.«

Hun er udnævnt til TDCs første direktør for en samlet marketingafdeling. Det skete i januar i år for at fjerne forvirringen i danskernes bevidsthed over alle datterselskaberne, der kunne noget forskelligt. Nu skulle TDC slås fast som det store fine danske selskab - på trods af, at over halvdelen af TDCs aktier er på udenlandske hænder - over for alle opkomlingene af tvivlsom nationalitet. Og det i en grad, så Rikke Dalsgaard ikke taler om værdier, men personlighedstræk ved TDC: Troværdighed, dygtig, betænksom, alsidig, moderne.

Tæppebombardement
Rikke Dalsgaard tog tråden op og fortsatte tæppebombardementet af de danske forbrugere, hvilket i følge TDCs egne målinger har mere end fordoblet det »uhjulpne kendskab« til selskabet i løbet af det sidste år. Men hvorfor så mange penge - kunne man ikke bruge nogen af dem til at sænke priserne til gavn for forbrugerne?

»Det har TDC altid gjort. Desuden har vi aldrig konkurreret på pris, men på kvalitet og service. Samtidig er vi landets næststørste virksomhed, der opererer på et meget konkurrencepræget marked.«

Når hun taler, kan man høre, at hun er uddannet jurist. Det er målrettet aflevering af budskaber i en bestemt rækkefølge, som ikke tåler afbrydelser. »Lad mig lige gøre dette færdigt,« siger hun - og gør det.

Hendes vej til marketing er utraditionel. Indtil 1999 arbejdede hun som advokat, men med speciale i at hjælpe store danske virksomheder med investeringer i udlandet. Tre ud af fire uger var hun på rejse hver måned og over det meste af verden. Det var en ældre kollega og mentor, der gjorde hende opmærksom på, at hun skulle leve af at sælge.

»Det skal du koncentrere dig om,« sagde han.

Hun har bestalling som advokat og møderet for Landsretten, og i TDC skal hun ikke være specialisten, men være dirigenten, der får orkestret af specialister til at spille sammen.

For tre år siden kom hun til TDC som administrerende direktør, Henning Dyremoses personlige assistent, og fra begyndelsen et godt samarbejde, fortæller hun. I hendes arbejdsetos er der genklang af Dyremoses mantra: Er du flittig, er der større chance for, at du bliver dygtig. Er du dygtig, er der større chance for, at du er heldig. Og uden de tre ting, kan man ikke gøre karriere.

Ballerina-drømme
Rikke Dalsgaard lægger ikke skjul på, at hun arbejder meget, men har altid haft opbakning fra sin mand, fortæller hun, og ligner ikke en, der som barn ville være ballerina. Men det var engang drømmen, og hun har nu en datter på ni år, som er meget danseglad.

»Det støtter jeg, og når hun ikke er på Det Kongeliges balletskole - hvad hun er dygtig nok til - er det fordi hun er dygtig til så mange ting, og jeg ville nødig have, at jeg skulle udleve min drøm gennem hende.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen