Berlingske Business

En loyalist er vejen til succes

Har virksomheden som hovedmålsætning at tjene flere penge i næste kvartal, risikerer den at tiltrække de forkerte medarbejdere.

DAVOS: Når man befinder sig i en af de smukkeste skisportsbyer i Schweiz, hvor pisterne er øde, fordi verdenseliten er til kongres og har fyldt hotellerne, er det fristende at kaste, hvad man har i hænderne og tage kabineliften til de solfyldte bjergtoppe.

Men kufferten er fyldt med jakkesæt og laksko, og chefen derhjemme ville nok heller ikke se med milde øjne på skituren. Hvad nu hvis jeg fulgte mit urinstinkt og smed pen og papir til fordel for stave og brædder? Højst sandsynligt ville jeg få en skideballe. Måske jeg endda ville modtage en fyreseddel. Og hvordan ville jeg så reagere på denne urimelige behandling? Måske ville jeg ty til vold og stikke ham en på bærret?

Det er der faktisk mange, som gør, hvis man skal tro topcheferne her i Davos. I hvert fald i USA, hvor undersøgelser har vist, at omkring 1.000 mord om året kan tilskrives utilfredse medarbejdere. Der findes så vidt vides ikke sammenlignelige opgørelser for Danmark. Men sikkert er det, at utilfredshed blandt de ansatte er et problem, som ledere skal forsøge at tackle.

Løsninger
Studier i vold, der er den ekstreme form at vise sin utilfredshed på, viser, at volden stammer fra, at den enkelte skammer sig eller føler sig ydmyget.

Så hvordan undgår man disse situationer, hvis man ikke mener, at skiløb er den bedste måde at tjene virksomhedens bedste på?

Jeffrey Joerres, øverste chef for det internationale rekrutteringsfirma Manpower, der blandt ejer de danske konsulenthuse Right og Kjaer & Kjerulf, og som har en markedsværdi på 13 mia. dollar, mener, at stress er en af de største problemer for samfundet og ikke mindst virksomhederne i dag.

»Det er jo meget godt, at produktiviteten i USA stiger kraftigt, men bagsiden af medaljen er, at det stresser medarbejderstaben, at de nu skal til at løbe hurtigere end tidligere. Nu om dage er der jo ingen sikre havne. Hvor end vi er, er der enten en mobiltelefon, der kan ringe, eller en e-mail, der tikker ind på den bærbare,« siger Jeffrey Joerres til Berlingske Tidende.

Manpower skaffer i løbet af et år job til to millioner mennesker i flere end 63 lande. De har lavet en indgående undersøgelse af de personer, som findes på jobmarkedet, og mener, at vi groft sagt kan opdeles i fire typer.Den blinde loyalist

Lejesoldaten

Sabotøren

Den gensidige loyalistDen blinde loyalist, der udgør 35 procent af arbejdsstyrken, arbejder hårdt, men ikke særlig godt. Han gør, hvad han får besked på, uden at stille spørgsmål, men han er ikke attraktiv for virksomheden, mener Jeffrey Joerres.

»Lejesoldaten er der kun for løncheckens skyld. Han udgør kun otte pct. af arbejdsstyrken, men han er ikke noget aktiv for virksomheden,« siger han.

Den værste af de fire typer er dog sabotøren. Han udgør kun fem procent af arbejdsstyrken, men han er ekstremt farlig for en virksomhed. Han kan opdeles i to undertyper: Den passive og den aggressive.

Den gensidige loyalist er en moderne virksomhedsleders drøm. Han samarbejder og yder sit bedste, hvis ledelsen vel og mærke har fortjent det. I den forstand kan virksomheden som helhed komme yde at byde sit bedste, mener Jeffrey Joerres.

Det interessante er dog, at langt de fleste af de blinde loyalister, sabotørerne og lejesoldaterne hellere vil være gensidige loyalister.

»Motiverer du de ansatte med, hvordan det går med aktiekursen, så får du en forkert arbejdsstyrke. I Manpower er vores målsætning at få folk i arbejde, og det er en målsætning, som de ansatte kan være stolte af,« siger Jeffrey Joerres.

Hmmm, den dag Berlingske Tidende får som målsætning at komme hurtigst ned ad den sorte løjpe, må jeg da for alvor blive en gensidig loyalist?

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen