Berlingske Business

En god direktør hilser på sine gæster

En god direktør hilser på sine gæster - 1
Roy Kappenberger har store fodspor at gå i efter faren Alberto Kappenberger, der var den første direktør for Royal Hotel. Og i øvrigt opkaldte sønnen efter det: Roy Alberto.

Vi skal tilbage og lære noget af de gamle værdier ved hoteldrift, siger Roy A. Kappenberger, ny topchef for 10 Radisson-SAS Hoteller og to Park Inn Hoteller i Danmark med flere på vej. - Den usynlige hoteldirektørs tid er forbi.

Dybest set er han nok lidt træt af at høre om det. Om dengang hans far, legendariske Alberto Kappenberger, som et led i sit 25 års virke som direktør på Royal Hotel i København, ofte stod i lobbyen og hilste gæsterne velkomne og næste morgen var nede for at sige farvel. Ind imellem blev der også tid til at overvåge, at de mest kendte, i reglen skuespillere og statsledere, skrev sig ind i gæstebogen. Det skete ved en særlig ceromoni inden afrejsen.

»Tiden var en anden og vi kan ikke bare kopiere, men vi kan lære og udbygge sat ind i rammer i den verden, vi lever i dag,« siger 38-årige Roy Kappenberger, som nu i en måned har siddet i kaptajnsædet for 10 Radisson -SAS Hoteller og to i den ny tre-stjernede kategori, Park Inn Hoteller. Med base på Hotel Scandinavia i København.

Det er ikke just fordi man kan stå på et ben og remse navnene op på direktørerne på jeres hoteller i dag. De fleste er stort set ukendte for både offentligheden og kunderne, især i København.

»Sådan vil det ikke blive i fremtiden. Og jeg agter selv at gå i front. Jeg vil ikke hylde mig ind i en administrationsskal. Jeg vil ud og hilse på kunderne. I lobbyen eller i baren, og det samme skal mine hotelchefer. Det er vigtigt - især for et hotel som Royal - at have en synlig ledelse. Både for gæster som for medarbejdere. Helst en, der holder mere end et år eller to. Han eller hun behøver ikke at være der 25 år, som min far, men en vis kontinuitet er ønskelig. Det betyder noget for stamgæsterne, altså primært firmakunderne.

Genkendelsesværdien er uvurderlig, og det bør medarbejderne også vide. Fra reception til restaurant, over hele hotellet. Tænk, hvad man vinder ved at kende gæstens navn.«

Velkommen med lys
Man falder ikke i svime over lobbyen i Hotel Scandinavia. Det er både mørkt og en lille smule kedeligt. Hvad vil du gøre ved det?

»Jeg vil have lys. Et helt andet lys og en moderniseret lobby bar. Her skal også være en anden gulvbelægning. I det hele taget en atmosfære, som gør, at man føler sig velkommen og har det godt.«

Hvordan vil I populært sagt kæle lidt mere for business kunderne?

»Vi giver dem i forvejen de største værelser. Vi sørger for, at der er sidste nye audiovisuelle udstyr og tv-muligheder på værelset. High speed internet access og WLAN er en selvfølge. Generelt vil jeg sige, at forholdene har ændret sig, I dag er en business gæst en, der starter om morgenen ved otte tiden og arbejder til langt ud på aftenen.«

Et stykke med fjordrejer
Er det derfor I ikke kan holde dem inden for hotellets mure i jeres egne restauranter?

»Helt ærligt. Hvis jeg havde valget mellem at blive her, eller gå i Tivoli en dejlig dansk sommeraften og få et stykke med fjordrejer, så ved jeg godt, hvad jeg valgte. Bortset fra det synes jeg, vi på Hotel Scandinavia har et bredt udbud af restauranter og valgmuligheder af høj kvalitet, som i udstrakt grad også henter gæster ude i byen. På Royal Hotel er »Alberto K.« en stor succes.«

Hvad med den kvindelige, enlige business kunde. Har I ligesom i USA et særligt tilbud til hende.

»Næh, det har vi ikke. For hun vil i reglen ikke behandles som noget særligt, men som alle de andre. Vi havde i bedste amerikanske stil en særlig kvinde-etage på Falkoner Hotel for nogle år siden, men der var ikke nogen synderlig efterspørgsel. Jeg tror, kvinder på rejse i Skandinavien er mindst lige så selvstændige som deres mandlige kolleger. Og vil behandles som sådanne.«

Der er ikke så meget fest og farver på SAS-hotellerne, som der var engang. Ingen natklub, kun levende musik i weekenden i kasinoet. Ingen candlelight dinner som i din fars tid på Royal Hotel. Hvor gik den levende musik hen, da den gik ud?

»Tiden ændrer sig, og der er ingen planer om at genskabe natklubberne på vore hoteller. Det nytter næppe heller at skabe nogen særlig stemning om eftermiddagen, når de arbejdende gæster vender hjem. Det gør de nemlig ikke mere. De arbejder længere og mere og dukker op langt ud på aftenen.

Men jeg er da med på ind imellem at skabe en event, der også udadtil skærper opmærksomhedsværdien, men ikke permanent.«


Bompenge i farvandetTil noget mere kedeligt. Er det forbi med den gratis parkering uden for Hotel Scandinavia. Noget kunne tyde på det?

»Ja, sådan er det. I løbet af kort tid er vi nødt til at sætte bomme op for, at den dyrebare jord ikke skal blive misbrugt af personer, som ikke har noget ærinde på hotellet. For vore egne gæster finder vi en lempeligere ordning. Sådan var det på de hoteller, jeg kommer fra i Tyskland, og sådan bliver det her. Cirka 100 kr. i døgnet for at parkere, men dog væsentligt billigere end i lufthavnen.

Det er også et spørgsmål om sikkerhed, men vi gør det ikke for at genere vores gæster.«

Apropos sikkerhed. Hvad gør I for at sikre gæsterne i en urolig tid?

»En hel masse, som jeg ikke vil gå i detaljer med. Vi prøver på den mest lempelige måde, så gæsterne mærker det mindst muligt.«

Nu er du tilbage i København, hvor du voksede op som barn og ung. Siden din opvækst er der kommet en del nye hoteller i København. I dag er det ikke nogen hemmelighed, at man langtfra opnår de budgetterede værelsespriser. Er der for mange hoteller i hovedstaden nu?

»Det er der vel nok, men det er godt, at vi har fået flere, og i løbet af et par år har det udjævnet sig med efterspørgslen. De internationale hotelkæder trækker kunder til. Blandt de nye har jeg især noteret mig Hotel Marriott som en gevinst for byen. Og så er jeg da glad for, at vi selv har fire i forskellige kategorier og prislag.«

Dem skal I vel snart af med. Koncernchef Jørgen Lindegaard har jo ikke lagt skjul på, at han på sigt gerne vil frasælge hotelkæden. Især hvis hoteldrift igen kan blive en god forretning og kan sælges til en fornuftig pris?

»Det har jeg ikke den fjerneste ide om, men det er da ikke nogen naturnødvendighed, at et flyselskab har en hotelkæde. Lufthansa, Swissair, British Airways og Air France og mange flere har solgt fra.

Jeg vil foreløbig koncentrere mig om opgaven i Danmark, og jeg vil blive meget overrasket og skuffet, hvis vi ikke har et pænt plus på bundlinien, når året er omme.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen