Berlingske Business

En forbindelsesofficer vender hjem

I samarbejde med Berlingske Nyhedsmagasin sætter Business Søndag fokus på unge talenter fra Danmark med ambitioner, internationalt udsyn og job i udlandet.For otte år siden var Thomas Linde med til at starte Unimercos amerikanske datterselskab i Michigan. Nu vender han hjem til hovedsædet i Sunds.

MICHIGAN: »Om danske datterselskaber er danske i USA? Det kan du godt glemme alt om. De fungerer som amerikanske virksomheder.«

Efter otte år i Michigan er Thomas Lindes accent stadig umiskendelig vestjysk, men meget andet er forandret, siden den bare 24-årige slibetekniker drog til USA sammen med 27 kolleger for at plante værktøjsproducenten Unimercos flag på jomfrueligt land.

Ikke mindst er han blevet en hel del erfaringer rigere. Dem pakker han sammen nu for at tage med sig, når han sammen med sin amerikanske kone og snart to børn i det nye år flytter tilbage til Danmark.

Som beskeden jyde har Thomas Linde fået en kontant indføring i amerikansk forretningskultur. Efter en start som manuel slibetekniker blev han hurtigt intern sælger, hvorefter jobbet knopskød i alle retninger. Salg, systemer for ordreregistrering, tilbud, IT, værktøjsdesign, indkøbsansvarlig og primær kontakt til hovedsædet med hensyn til salg. En forbindelsesofficer kan man sige.

I sit kommende job bliver Thomas Linde bindeleddet den anden vej - ikke kun til USA, men også til Unimercos engelske datterselskab.

»Vi startede som et meget dansk firma herovre. Vi følte os meget danske. Når én havde fødselsdag, gik vi alle ud og spiste. Men vi blev betydelig mere amerikanske, efterhånden som vi ansatte lokale folk. Omgangsformen er skiftet. Amerikanere kan virke mere hårde i filten, de går lige til sagen,« siger Thomas Linde.

God arbejdstone
Med baggrund i en virksomhed, som er hyldet for sit gode arbejdsmiljø - Unimerco blev i 2002 kåret til Danmarks bedste arbejdsplads, året efter blev det til en placering blandt EUs 10 bedste arbejdspladser - har den konkurrenceprægede og ultra-fokuserede arbejdsagenda i USA været en udfordring for pionererne fra Sunds.

»For os gælder det ikke kun om dollar, der er mange andre ting at tage hensyn til,« siger Thomas Linde.

Men opskriften på at lave et dansk datterselskab i udlandet bliver nødvendigvis det muliges kunst. Ifølge Thomas Linde drejer det sig om at værne om de dele af arvegodset hjemmefra, som er uundværlige - en god arbejdstone, en flad organisation og en holdning til, at arbejdsdagen ikke bare et nødvendigt onde. Dernæst gælder det om at modellere det til en lokal version, men den bliver uundgåeligt overvejende amerikansk, for i sidste ende er det markedet, der bestemmer.

Mangler en dansk virksomhed specialsyet værktøj eller en særlig værktøjsmaskine, tænker de fleste Unimerco. Det gode navn og omdømme er for længst slået fast. Anderledes er det i udlandet. Så da Thomas Linde & Co. startede i bilstaten Michigan, var der derfor ikke andet at gøre end at opsøge selv de allermindste værksteder i bunden af Detroit. Derfra kravlede de langsomt op og har nu to af verdens største bilfabrikker blandt deres kunder, GM og Ford.

»Mange konkurrenter er rigtig gode. Desuden er kunderne så store her, at de ikke kan flyttes med. Hvis vi ikke retter os efter deres krav, er der ingen handel. Som hvis vi ikke kan levere tegninger på bestemt papir til GM. Vi må gøre en masse krumspring for at lave et lille værktøj, til gengæld er volumen mange gange større end i Danmark,« forklarer Thomas Linde.

Mission fuldført
Ud af de omkring 42 medarbejdere i datterselskabet i Ann Arbor, Michigan, er kun 6-7 danskere i dag. Resten er taget hjem, efter at deres kontrakter på to eller tre år udløb. Men ingen stak af før tid, og selv føler Thomas Linde, at han er nået i mål. Mission completed, det amerikanske firma er veletableret, gjort parat til den store vækst.

»Og var jeg blevet i Sunds, havde jeg aldrig fået alle de gode ideer, som jeg har her,« siger Thomas Linde.

Når han tvinges til selv at vurdere det, så mener han også, at Unimerco har gjort en god handel ved at sende ham ud.

»Ellers havde de vel ikke taget mig tilbage,« lyder ræsonnementet på velvalgt jysk.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen