Berlingske Business
08:57Novo foreslår to nye medlemmer til bestyrelsen

Emma Gad - gider de nyuddannede?

Emma Gad - gider de nyuddannede? - 1
Emma Gad, forfatter. 1852-1921. Foto: Julie Laurberg/Det Kongelige Bibliotek

I senhalvfemserne blev de unge spået, at arbejdsmarkedet var deres. Men de små årgange blev ikke helt så efterspurgt, derfor skal de nu rette ind. Dansk Handel & Service har lavet et udkast til en takt og tone på arbejdspladsen.

De er unge, de er veluddannede - og ofte også forkælede.

Med 1990ernes økonomiske opsving i ryggen er generationen født omkring 1980 på vej ud på arbejdsmarkedet. Men med den nuværende og tårnhøje akademikerarbejdsløshed har de ikke fået en så let gang på jorden, som forudsagt i senhalvfemserne. Mange går arbejdsløse det første år, og netop derfor er det ekstra vigtigt at vide, hvordan man skal bære sig ad, når jobbet kommer.

»Ideen til en Takt&Tone har ulmet gennem flere år, dels via kontakter med mit netværk, dels via kontakterne til vore medlemmer. Men den direkte anledning var en praktikant, som netop tilhører generationen i begyndelsen af 20erne, og som forventer, at blot de tager en uddannelse, ligger arbejdsmarkedet på maven for dem. Men sådan er det ikke helt,« siger Jacob M. Lund, udviklingschef i Dansk Handel & Service.

En kontrakt med en virksomhed er ikke kun en aftale om løn- og arbejdstid, understreger Jacob M. Lund. Det er også en social kontrakt, og hvis man satte ord på, kunne mange konflikter undgås.

»De gode virksomheder har et overordnet værdisæt, men der er meget lang vej fra de mere generelle formuleringer om ærlighed og troværdighed til, hvordan det udmønter sig konkret på den enkelte arbejdsplads.«

Larmende eller stille
Den flade struktur på danske arbejdspladser, gør det heller ikke lettere at begå sig.

»Vi har set, at nogle nyuddannede akademikere er kommet galt af sted, fordi de ikke forstod at stikke en finger i jorden, hvad der selvsagt er særlig vigtigt på arbejdspladser, der ikke er vant til at beskæftige akademisk arbejdskraft. Men generelt deler de nyuddannede sig i to grupper. Den første og største gruppe er lidt sky, sidder musestille og venter, at tingene skal komme til dem. Den anden og mindre gruppe er mere larmende og her-kommer-jeg-typen,« siger Jacob M. Lund.

Man finder begge typer i alle de brancher, der kræver en professionel uddannelse, siger Lund, men der er flest unge mænd, som råber højt, mens kvinderne stadig er rundet af flinkeskolen.

Begge grupper gør det sværere for sig selv. De højtråbende får en hård tid og nogen over næsen, mens de mere tilbageholdende kan risikere at sidde uopdaget i årevis, skønner Jacob M. Lund.

»Det vigtigste er, at man hurtigst muligt danner sig en helhedsopfattelse af, hvad virksomheden går ud på. Det står ikke i visionerne, men er forskelligt fra arbejdsplads til arbejdsplads.«

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen